کمیسیون مشترک برجام فردا برگزار می‌شود

تاکنون شش دور مذاکره در وین، پایتخت اتریش، انجام شده است

اتحادیه اروپا روز شنبه اعلام کرد که جلسه رسمی کشورهای مذاکره کننده برای احیای توافق هسته‌ای، روز یکشنبه ۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد) در وین برگزار می‌شود.

«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، نیز روز شنبه در توییتی نوشت که نشست رسمی کمیسیون مشترک برجام روز یکشنبه برگزار می‌شود. این دیپلمات روس که معمولا اخبار مذاکرات را پیش از خبرگزاری‌ها توییت می‌کند، در ادامه نوشت: «توافق برای احیای برجام نزدیک است، اما هنوز نهایی نشده است»

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در مجمع دیپلماسی آنتالیا در ترکیه به سر می‌برد، از احتمال توافق هسته‌ای تا پیش از پایان کار دولت دوازدهم خبر داده است.

به گفته ظریف، در آخرین متن ویرایش شده، متن خالص‌تر شده و موارد اختلاف در حال کاهش است.

پایگاه خبری اکسیوس نیز روز جمعه (۱۸ ژوئن) در گزارشی از قول یک مقام آمریکایی نوشت، دولت آمریکا می‌خواهد تا شش هفته باقی‌مانده تا آغاز به کار دولت جدید ایران، توافق با تهران را برای احیای برجام، نهایی کند.

در این گزارش، از قول این مقام آمریکایی گفته شده است که کشیده شدن مذاکرات هسته‌ای جاری در وین به مردادماه که دولت در ایران تغییر خواهد کرد،«نگران‌کننده» خواهد بود.

ایران، طرف‌های باقی‌مانده در برجام (بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) و آمریکا، پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا، مذاکره برای احیای برجام را آغاز کردند. تا کنون شش دور مذاکره در وین، پایتخت اتریش، انجام شده است.