ثبت موارد بی‌سابقه ابتلا به کووید‌ـ۱۹ در مسکو

تا ماه ژوئن فقط ۱۲.۲ درصد مردم روسیه واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند

تا کنون فقط ۷.۹ درصد مردم مسکو واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند - Alexander NEMENOV / AFP

زندگی در سراسر جهان دارد به وضعیت عادی برمی‌گردد و در پی اجرای موثر تزریق واکسن دیگر در ایالات متحده و بریتانیا از کانون‌های شیوع بیماری خبری نیست. اسراییل و بحرین که از آغاز پیش‌قراول بودند کرونا را تقریبا شکست داده‌اند. اروپا هم محتاطانه در حال پایان دادن به محدودیت‌ها است.

اما در روسیه وضعیت فرق دارد. 

نگاهی به سرخط‌های خبری سه روزگذشته نشان می‌دهد اوضاع به چه سمتی پیش می‌رود. سن‌پترزبورگ بار دیگر دچار «کمبود تخت بیمارستانی برای بستری کردن مبتلایان به کووید» شده است. در شهر ولادیمیر دیگر تختی برای بستری کردن این بیماران وجود ندارد و آمبولانسی که نتوانسته بود در هیچ‌کدام از بیمارستان‌های محلی جایی برای بیمار خود پیدا کند به اعتراض راهی دفتر دولت منطقه‌ای شد. چلیابینسک و نووکوزنتسک هم وضعیت «اضطرار بحرانی» اعلام کردند.

مسکو در روز جمعه (۱۸ ژوئن) از ۹ هزار و ۵۶ مورد جدید ابتلا به کووید خبر داد که حدنصاب جدیدی است.

گویا وقوع جهش‌های سرایت‌پذیرتر کرونا در روسیه و ناکامی این کشور در اجرای برنامه تزریق واکسن عامل ایجاد این وضعیت ناگوار بوده است.

برای کشوری که در ماه سپتامبر از ساخت نخستین واکسن کرونا در جهان خبر داد پذیرفتنی نیست که تا ماه ژوئن فقط به ۱۲.۲ درصد مردم واکسن تزریق کرده باشد. آمار تزریق در مسکو از این هم بدتر است و فقط ۷.۹ درصد مردم واکسن تزریق کرده‌اند. در حالی که در مقایسه با این آمار ۶۱.۱ درصد مردم بریتانیا واکسن تزریق کرده‌اند.

شماری از کسانی که حاضر نشده‌اند واکسن اسپوتنیک‌ وی تزریق کنند (که همچنان تنها واکسن مطمئن در دسترس همگان در روسیه است) می‌گویند به علت اعتماد نداشتن به دولت حاضر به تزریق نشده‌اند. اما کرملین هم برای آنکه نظر این افراد را تغییر دهد کار چندانی نکرده است. ولادیمیر پوتین چندین ماه از واکسن زدن خودداری کرد و بعد هم گفتند مخفیانه واکسن زده است.

با توجه به انواع اقدام‌های حفاظت زیستی که همچنان در مورد رئیس‌جمهور روسیه اعمال می‌شود مانند قرنطینه و آزمایش‌های پی‌درپی پی‌سی‌آر، برخی حتی شک دارند او اصلا واکسن زده باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از آغاز شیوع این ویروس در سال ۲۰۲۰، مقام‌های روسیه گاهی دست به نظارت و سختگیری‌های مستبدانه زده‌اند و گاهی نیز تقریبا شاهد غیبت و بی‌عملی مطلقشان بوده‌ایم.

سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو، ابتدا از سردمداران مبارزه با این ویروس و طراح سختگیرانه‌ترین قرنطینه‌های جهان در آوریل ۲۰۲۰ بود. اما سرانجام کرملین هوشیاری او را خنثی کرد و در تابستان ۲۰۲۰ وقتی ولادیمیر پوتین به دنبال دستکاری قانون برای ماندن در قدرت بود کرملین اعلام کرد در مبارزه با کووید پیروز شده است.

با این حال ویروس همچنان در این کشور وجود داشت. آمار مرگ و میر بیش از حد معمول، که از روش‌های عینی سنجش اثر کووید است، نشان می‌دهد ۴۷۵ هزار نفر در بازه منتهی به ماه آوریل در روسیه جان باخته‌اند. اگر این آمار درست باشد روسیه چهارمین کشور از لحاظ تلفات همه‌گیری در جهان است.

روس‌ها در گیرودار سردرگمی و تصمیمات ضدونقیض اقدام‌های احتیاطی محدودی انجام داده‌اند. مردم این کشور در این مدت عمومابدون ماسک به میخانه‌، دیسکو و رستوران رفته‌اند. اوایل هفته جاری، آنا پوپووا، رئیس دیده‌بان سلامت روسیه، از به قول خودش «هیچ‌انگاری کامل» یا بی‌توجهی به همان چند مقرراتی که وضع کرده بود گلایه کرد.

با افزایش آمار مبتلایان و رسیدن آن به وضعیت هشدار در جمعیتی که بخش بزرگی از آن واکسن‌ نزده است، به نظر می‌رسد حالا دوباره اقدام‌های احتیاطی به جریان افتاده است.

شهردار سوبیانین نیز دوباره به میدان آمده و برای مبارزه با موج سوم شیوع بیماری چند دستور اضطراری صادر کرده است.

بسیاری از آزادی‌هایی که روسیه را از سایر کشورهای جهان متمایز می‌کرد حالا محدود شده است. میخانه‌ها، باشگاه‌ها و رستوران‌ها از ساعت ۱۱ شب به بعد تعطیل خواهند بود. برگزاری تجمع‌های بزرگ بیش از هزار نفری ممنوع می‌شود و واکسن زدن برای ۶۰ درصد کارکنان صنایع خدماتی اجباری خواهد شد.

آقای سوبیانین اقدام‌های بحث‌برانگیز دیگری نیز برای تشویق مردم به تزریق واکسن اجرا کرده است. از حالا به بعد از طرفی هرکس نتواند ثابت کند بدنش حاوی پادتن کووید است از گرفتن خدمات غیراضطراری پزشکی محروم خواهد بود و از طرف دیگر در طرحی آزمایشی بسیاری از میخانه‌ها و رستوران‌ها می‌توانند به کسانی که نتیجه آزمایش‌ پی‌سی‌آر آن‌ها منفی شده پس از ساعت ۱۱ شب نیز خدمات بدهند.

به گفته منتقدان با این اقدام‌ها مردم روسیه به دو قشر واکسن‌زده و واکسن‌نزده تقسیم خواهند شد.

کرملین که گاهی با سیاست‌های آقای سوبیانین در مبارزه با کووید‌-۱۹ موافق نبوده است اعلام کرد با رویه فعلی «مشکلی ندارد». دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز جمعه در مصاحبه با خبرنگاران گفت دولت موظف است هرطور شده جلو مرگ‌ومیر را بگیرد.

او افزود: «تقسیم شدن مردم به واکسن‌زده یا نزده موضوع ترسناکی نیست ولی زیر اکسیژن بودن عده‌ای در بخش مراقبت‌های ویژه هولناک است.»

© The Independent