تور واکسن ارمنستان، پر رونق تر از همیشه

ایران هنوز نتوانسته بخش عمده مردم را واکسینه کند

A COVID-19 vaccination site on Yerevan's central Northern Avenue. (photo: Ministry of Health)

کمبود واکسن و روند کند و نامنظم واکسیناسیون عمومی، بسیاری از مردم را به راه‌های جایگزین ترغیب کرده است. پیش‌تر نیز اخباری مبنی‌بر سفر به دبی یا ترکیه برای واکسن زدن منتشر شده بود. اما به نظر می‌رسد با توجه به اعلام عمومی ارمنستان مبنی‌بر اینکه خارجی‌ها هم می‌توانند بدون نوبت در این کشور واکسن بزنند، اشتیاق برای سفر به این کشور را در میان مردم ایران افزایش یافته است. به همین دلیل تورهای سفر به ارمنستان نیز پررونق تر از همیشه برگزار می‌شود.

در همین رابطه، اوراسیانت در این باره نوشت در خیابان مرکزی ایروان یک ایستگاه واکسیناسیون یک مرحله‌ای تحت مدیریت وزارت بهداشت تشکیل شده است. این برنامه رایگان است، نیازی به ثبت نام ندارد و تنها ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. با این حال به گفته خبرنگار این رسانه، در محل واکسیناسیون بیشتر افراد خارجی بودند. بیشتر افرادی که در آنجا حضور داشتند از لهستان، ایران، روسیه و چین برای واکسیناسیون به ارمنستان سفر کرده‌اند.

در ارمنستان از واکسن‌های فایزر، اسپونتیک وی، آسترازنکا و سینوواک استفاده می‌شود. این کشور تحت برنامه کوواکس ۵۰ هزار دوز آسترازنکا دریافت کرده است. همچنین، ۱۴ هزار دوز دیگر نیز از روسیه وارد این کشور شده است. ۱۰۰ هزار دوز واکسن کرونا نیز از چین اخیراً وارد این کشور شده است.

با این حال به دلیل عدم استقبال مردم ارمنستان از واکسن کرونا، این کشور ترجیح داده تا از این مسئله به‌عنوان بستر جذب گردشگر درمانی استفاده کند.

ارمنستان از معدود کشورهایی است که به خارجی‌ها بدون نوبت واکسن ارائه می‌دهد. بیشتر امارات متحده عربی هم وعده واکسیناسیون خارجی‌ها را داده بود که البته هنوز اجرایی نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین رابطه، تجارت نیوز به نقل از یک آژانس مسافری گزارش کرده است مسافران با یک سفر چهار روزه می‌توانند هم تفریح کنند هم واکسن آسترازنکا بزنند. واکسن در ارمنستان رایگان است اما تور لیدرها مبلغی را بابت هدایت به مراکز توزیع واکسن دریافت می‌کنند. هزینه تور ۵ تا ۹ میلیون تومان است اما هزینه خرید واکسن از بازار سیاه بین ۲۵ تا ۶۰ میلیون تومان است؛ بنابراین این سفرها هم سیاحت است هم واکسن.

به گفته یکی دیگر از مسئولان برگزاری تورهای ارمنستان، افزایش قیمت این تورها به دلیل استقبال مسافران است؛ بنابراین باید برای سفر زودتر بلیت رزرو کرد. زیرا ممکن است در آینده بلیت گران‌تر شود.

در مقابل، حرمت‌الله رفیعی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی می‌گوید که برگزاری تور برای واکسن تخلف است.

اگرچه هیچ توری با عنوان تور واکسن مسافر به ارمنستان نمی‌برد و همه مدعی هستند که این تورها تنها برای تفریح برگزار می‌شود. همچنین، مسافران باید برای دریافت دوز دوم حداقل ۴۰ روز بعد مجددا به ارمنستان مراجعه کنند. از سوی دیگر هیچ کدام از بیمه ها در ایران مسئولیت عوارض اجتماعی را پوشش نمی دهند.

بیشتر از جهان