جنجال تاریخ انقضا در توافق اسرائیل و فلسطینی‌ها برای تبادل واکسن

مذاکرات درباره توافق اشتراک واکسن قبل از شروع به کار دولت نفتالی بنت آغاز شد

تشکیلات فلسطینی صدها هزار دوز واکسن را به برنامه جهانی واکسیناسیون و چند میلیون دوز واکسن را به فایزر-بیون‌تک سفارش داده است-HAZEM BADER / AFP

تشکیلات خودگردان فلسطینی روز جمعه، دریافت واکسن کرونا از اسرائیل را نپذیرفت و گفت تاریخ مصرف ۱۰۰ هزار دوز واکسن فایزری که اسرائیل پیشتر برای فلسطینی‌ها ارسال کرده بود، نزدیک به انقضا بوده است.

روز جمعه دولت جدید اسرائیل گفته بود که می‌خواهد دست‌کم یک میلیون دوز واکسن کرونا را در چارچوب توافق اشتراک واکسن به تشکیلات خودگردان فلسطینی بدهد.

ابراهیم ملحم، سخنگوی تشکیلات فلسطینی گفت ۹۰ هزار دوز واکسن فایزر اولیه دریافتی «شرایط قید شده در توافق را نداشت و به همین دلیل محمد شطیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی از وزیر بهداشت خواست تا توافق را لغو کند.»

ملحم در بیانیه‌ای که در خبرگزاری رسمی وفا آمده، گفته است: «دولت حاضر به دریافت واکسن‌هایی که نزدیک به انقضا هستند، نیست.»

طبق توافق اشتراک واکسن میان اسرائیل و فلسطینی‌ها، تشکیلات خودگردان فلسطینی می‌پذیرد که همین تعداد دوز واکسن فایزر-بیون‌تک را پس از تحویل در پاییز آینده، به اسرائیل بدهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملحم گفت که تشکیلات فلسطینی ترجیح می‌دهد واکسن‌هایی که به فایزر سفارش داده را مستقیما دریافت کند.

نشریه نیویورک‌تایمز، به نقل از یک مقام اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود گفت که محموله اولیه واکسن‌های ارسالی به مناطق فلسطینی در اول ماه ژوئیه منقضی می‌شوند و این زمان کافی است تا کادر درمان فلسطینی‌ مردم را واکسینه کنند.

او گفت مقام‌های فلسطینی از زمان انقضا واکسن‌ها آگاه بودند و تنها به این دلیل توافق را بر هم زدند که مردم فلسطینی از آنان به دلیل توافق دریافت واکسن‌هایی که بی‌کیفیت به نظر می‌رسند، انتقاد کردند.

این مقام اسرائیلی گفت دوزهای واکسن تحویل داده شده بیش از دو هفته به تاریخ انقضایشان باقی مانده بود.

مذاکرات درباره توافق اشتراک واکسن چند ماه پیش، قبل از شروع کار دولت نفتالی بنت و به طور مخفیانه میان اسرائیل و دولت فلسطینی آغاز شد.

پیشتر دولت اسرائیل گفته بود پس از واکسیناسیون جمعیت این کشور، واکسن‌های مازاد خود را به فلسطینی‌ها خواهد داد.

بحث بر سر این که اسرائیل در قبال ارائه واکسن به فلسطینی‌ها در کرانه غربی و نوار غزه مسئولیت تاریخی دارد، ماه‌ها جریان داشت.

در فوریه و مارس، اسرائیل بیش از صد هزار نفر از فلسطینی‌هایی را که به طور روزانه به اسرائیل رفت و آمد می‌کنند و در آنجا به کار اشتغال دارند واکسینه کرد. اما از واکسیناسیون میلیون‌ها فلسطینی‌ که تحت کنترل اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی زندگی می‌کنند سر باز زد.

تشکیلات فلسطینی صدها هزار دوز واکسن را به برنامه جهانی واکسیناسیون، موسوم به کوواکس، و چند میلیون دوز واکسن را به فایزر-بیون‌تک سفارش داده است.

امارات متحده عربی نیز ده‌ها هزار دوز واکسن روسی اسپوتنیک را به نوار غزه اهدا کرد.

بیشتر از جهان