ماجرای دستمزد ۱۸ میلیارد تومانی محمدرضا گلزار

در پی افشای این رقم، گلزار از فرد منتشرکننده خبر شکایت کرد

محمدرضا گلزار پیش از این نیز بارها با دریافت‌ دستمزدهای کلان خبرساز شده بود ـ عکس از netshahr.com

اواخر فروردین‌ماه، پوریا ذوالفقاری، منتقد سینما، در یک پست اینستاگرامی از دستمزد ۱۸ میلیارد تومانی محمدرضا گلزار، مجری مسابقه «هفت‌خان» در نماوا خبر داد. پس از انتشار این خبر، بار دیگر موضوع دستمزدهای نجومی بازیگران و پول‌های غیرشفافی که در سال‌های اخیر به سینما وارد شده است، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت؛ اما ماجرا به همین‌جا ختم نشد؛ چون این منتقد سینما در یک استوری اینستاگرامی خبر داد که محمدرضا گلزار از او شکایت کرده است.

در پی اعلام این خبر، نماوا اعلام کرد که تمام قراردادهای مالی این شرکت با تهیه‌کننده بسته شده و تیم نما‌وا «نه‌ تنها در این شکایت نقشی نداشته که از آن مطلع هم نبوده‌ است». این شرکت افزود: «نماوا مثل همیشه از اظهارنظرها و همچنین روحیه پرسش‌گری منتقدان و اهالی رسانه استقبال می‌کند و برای پاسخگویی به سوالات و ابهامات آن‌ها آماده است.» با این‌ همه، تاکنون تنها واکنش رسمی محمدرضا گلزار به حاشیه‌های پیش آمده یک پست اینستاگرامی بوده که در آن نوشته است: «سکوت کن! وقتی زندگی‌ات را در سکوت بسازی، دشمنانت نمی‌دانند به چه حمله کنند.»

پوریا ذوالفقاری در پستی در ۳۰ فروردین‌ماه، درباره دستمزد ۱۸ میلیارد تومانی محمدرضا گلزار برای اجرای مسابقه هفت‌خان، گفته بود که تمام مبلغ دستمزد همان ابتدای کار به گلزار پرداخت شده است. ذوالفقاری در این پست اینستاگرامی نوشت: «هفت‌خان را چند نفر دیده‌اند؟ شنیده‌ها می‌گوید کم‌بازدیدترین تولید پلتفرم‌ها است. نه برای مردم تماشا دارد و نه برای تولیدکننده بازدید؛ اما برای مجری‌اش در این زمستان اقتصادی و در کوران توصیه مردم به مقاومت و صبر، ۱۸ میلیارد تومان دستمزد داشته که همان اول هم پرداخت شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسابقه هفت‌خان نسخه‌ای از مسابقه «برنده باش» است که پیش‌تر با اجرای محمدرضا گلزار از شبکه سه پخش می‌شد. در سال ۱۳۹۸ هنگامی که انتقادها به علی فروغی، مدیر شبکه سه، به دلیل توقف برنامه نود و حذف عادل‌ فردوسی پور از تلویزیون بالا گرفت، گلزار با حمایت او آن را اجرا می‌کرد؛ اگرچه در نهایت این برنامه نیز در پی فتوای مکارم شیرازی به دلیل «قمار بودن» تعطیل شد.
مسابقه هفت‌خان در پلتفرم نماوا نیز همچون برنده باش اطلاعات عمومی شرکت‌کنندگان را محک می‌‌زند و بنا بر اعلام این شرکت، ۱۰۰ قسمت آن تولید شده است؛ اما به گفته پوریا ذوالفقاری، طنز ماجرا اینجا است که جایزه برنده نهایی این مسابقه ۱۰۰ میلیون تومان است؛ «یعنی تقریبا پنج درصد دستمزد مجری».
ماجرای پول‌های بادآورده در سینما و شبکه خانگی مدت‌ها است که سینماگران مستقل را به حاشیه رانده و مورد انتقاد قرار گرفته است. در بازار آشفته‌ای که تهیه‌کنندگان با پول‌های کلان ایجاد کرده‌اند، سود برخی چهره‌ها و هنرمندان سرشناس در این است که با تهیه‌کنندگانی کار کنند که مبلغ درخواستی آن‌ها را تامین می‌کنند.
کاوه معین‌فر، منتقد سینما، در واکنش به خبر دستمزد ۱۸ میلیارد تومانی گلزار در مطلبی با تیتر «مگر سوپر لیگ اروپا است!؟» در عصر ایران نوشت: «آیا سفره‌ای پهن است و عده‌ای محدود در حال تغذیه‌اند یا بحث‌هایی چون پول‌شویی و... در جریان است که بعدها در قالب انواع و اقسام مفاسد اقتصادی یا ... از آن‌ها رونمایی خواهد شد؟» معین‌فر در بخشی دیگر از یادداشت خود با اشاره به اینکه در شرایط موجود مردم در غم نان‌اند، نوشت: «این ارقام دیگر دستمزد نجومی هم نیست؛ دستمزد اتمی است. از سلطان دستمزد هم چند مرحله بالاتر است.»
محمدرضا گلزار که پیش از این نیز بارها با دریافت‌ دستمزدهای کلان خبرساز شده بود، پس از اخبار منتشر‌شده و انتقاد رسانه‌ها، همان‌طور که گفته شد، تنها در یک پست اینستاگرامی، پاسخی کنایه‌آمیز نوشت. با این همه سکوت آقای بازیگر چندان نپایید، چون پوریا ذوالفقاری این بار در یک استوری اینستاگرامی خبر داد گلزار از او شکایت کرده، این در حالی است که گلزار و تهیه‌کننده هفت‌خان تاکنون خبر دستمزد ۱۸ میلیارد تومانی را تایید یا تکذیب نکرده‌اند.
در سال‌های اخیر، پول‌های مشکوک که برخی سینماگران از آن به عنوان «پول‌های کثیف» نام می‎‌برند،  سینمای ایران را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است. سیروس الوند، تابستان سال گذشته با اشاره به اینکه «پول‌های کثیف اکوسیستم اقتصادی سینمای ایران را به هم ریخته و باعث بالا رفتن بی‌منطق دستمزدها شده است»، به برنا گفت: «در وضعیت عجیبی به سر می‌بریم که پول‌های کثیف عامل اصلی شکل‌گیری این وضعیت‌اند. در همه جای دنیا اگر یک بازیگر فیلمش فروش نداشته باشد دستمزدش کمتر می‌شود اما در کشور ما این‌گونه نیست و بازیگران هر بار بدون توجه به میزان فروش فیلم‌، دستمزد بالایی طلب می‌کنند. اگر یک فیلم خوب بفروشد، بازیگر خود را سبب فروش آن و اگر کم بفروشد، ضعف کارگردان و فیلمنامه‌نویس را عامل شکست می‌داند و به همین دلیل به هیچ‌وجه دستمزد کمتر را نمی‌پذیرد.»

بیشتر از فرهنگ و هنر