خزانه‌داری آمریکا: مبادلات مربوط به کرونا از تحریم‌ معاف است

تدابیر جدید آمریکا برای کمک به کشورهای تحت تحریم مانند ایران برای مبارزه با کرونا

آمریکا وعده توزیع صدها میلیون واکسن کرونا در جهان را داده است - REUTERS/Carlo Allegri/File Photo

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه دستورالعمل جدید در زمینه تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، سوریه و ونزوئلا و امکان صدور مجوز برای انجام برخی فعالیت‌ها به منظور مقابله با همه‌گیری کووید-۱۹ در این کشورها صادر کرد.

بر اساس بیانیه‌ای که در وبسایت این وزارتخانه منتشر شده است، سه مجوز عمومی در ارتباط با ایران، سوریه و ونزوئلا، سه کشوری که تحت شدیدترتین تحریم‌های ایالات متحده قرار دارند، برای کمک به مبارزه با کرونا صادر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مجوزها با هدف گسترش معافیت‌های بشردوستانه، استثناها و اختیارات قانونی برای مبادلات و فعالیت‌های مرتبط با تامین واکسن کووید-۱۹، تهیه ماسک، دستگاه‌های کمک تنفسی و مخازن اکسیژن بیمارستانی برای مردم صادر شده‌اند.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که جو بایدن رییس جمهوری ایالات متحده در نخستین روز کامل کاری خود پس از راهیابی به کاخ سفید در ماه ژانویه خواستار بازبینی برنامه‌های تحریمی آمریکا و ارزیابی آنها در میانه بحران کرونا شد.

جو بایدن پنجشنبه گذشته پس از دیدار با بوریس جانسون در چارچوب اجلاس گروه هفت اعلام کرد دولتش قصد دارد ۵۰۰ میلیون دوز واکسن کووید‌ـ ۱۹ ساخت فایزر به کشورهای کم‌درآمدتر اهدا کند. او تاکید کرد این بخشش «ربطی به روابط سیاسی آمریکا با این کشورها ندارد» و فعالیت‌های ایالات متحده در مبارزه جهانی با همه‌گیری را با نقش این کشور به عنوان «مهد دموکراسی در جنگ جهانی دوم» مقایسه کرد. کاخ سفید اعلام کرد این بزرگ‌ترین طرح اهدای واکسنی است که یک کشور به تنهایی اجرا کرده است و این کار تحت مدیریت برنامه کوواس سازمان جهانی بهداشت صورت خواهد گرفت. این واکسن‌ها بین ۱۰۰ کشور کم‌درآمد و اتحادیه آفریقا توزیع خواهد شد.