توافق بایدن و پوتین برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای

«دیپلمات‌ها و کارشناسان نظامی آمریکا و روسیه با یکدیگر دیدار خواهند کرد تا بستر لازم برای کنترل تسلیحات هسته‌ای فراهم شود»

رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه پس از دیدار با همتای روس خود در ژنو گفت در این دیدار درباره این که ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد، گفت‌وگو کرده‌ است و قرار شد دو طرف در این راستا با یکدیگر همکاری کنند.

جو بایدن که در یک نشست خبری به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ می‌داد، همچنین گفت که او و ولادیمیر پوتین درباره جزئیات گام‌های بعدی دو کشور در حوزه کنترل تسلیحاتی با هدف کاهش خطر درگیری، گفت‌وگو کرده‌اند.

او اضافه کرد که دیپلمات‌ها و کارشناسان نظامی آمریکا و روسیه برای آنچه او «دیالوگ ثبات استراتژیک» نامید، با یکدیگر دیدار خواهند کرد تا زمینه و بستر لازم برای کنترل تسلیحات هسته‌ای و کاهش خطرات احتمالی فراهم شود.

رئیس جمهوری آمریکا نگفت این گفت‌وگوها از چه زمانی آغاز خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تنها توافق باقی‌مانده بین این دو قدرت بزرگ جهانی «پیمان استارت نو» است که پنجم فوریه سال جاری میلادی به سر می‌رسید و دو رئیس جمهوری در یک گفت‌وگوی تلفنی برای تمدید آن به مدت پنج سال دیگر توافق کردند.

رئیس جمهوری روسیه نیز پیش‌تر در یک نشست خبری جداگانه مذاکرات امروز را «سازنده» توصیف کرد و از توافق برای بازگرداندن سفیران دو کشور به پایتخت‌‌های مقابل، و آغاز مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خبر داد.

ولادیمیر پوتین در بخش دیگری از اظهارات خود، با بیان این که دو طرف درباره امنیت سایبری نیز تبادل‌نظر کردند، گفت «ما معتقدیم امنیت سایبری در کل برای جهان، و به‌خصوص برای ایالات متحده و نیز روسیه، مهم است.»

این نخستین دیدار جو بایدن در مقام ریاست جمهوری ایالات متحده با ولادیمیر پوتین است که در بخشی از سفر او به اروپا انجام می‌شود. بایدن برای شرکت در نشست سران گروه هفت و نشست سران ناتو به اروپا رفته است.

این دیدار در دو بخش جداگانه و یک استراحت کوتاه ۴۰ دقیقه‌ای در میان بخش‌ها انجام شد و بر خلاف انتظار که گفته می‌شد چهار تا پنج ساعت به طول خواهد انجامید، در نهایت کمتر از سه ساعت طول کشید.

روابط واشنگتن و مسکو در چند سال اخیر به دلیل اختلاف بر سر برخی مسایل دوجانبه و بین‌المللی، مانند حملات سایبری منتسب به مسکو، دخالت در انتخابات آمریکا، و نقش روسیه در بحران اوکراین، به سردی گراییده است.

رئیس جمهوری آمریکا گفت که در دیدار امروزش با همتای روس خود درباره حقوق بشر نیز گفت‌وگو کرده است؛ از جمله درباره وضعیت دو شهروند محبوس آمریکایی در روسیه، و الکسی ناولنی، منتقد کرملین که به زندان افتاده است.