چرا امسال علایم حساسیت فصلی بدتر شده است؟

تب یونجه بین ۱۰ تا ۳۰ درصد از کل بزرگسالان در بریتانیا و تا ۴۰ درصد کودکان را گرفتار خود می‌کند

با گرم شدن زمین در نتیجه تغییرات آب و هوایی، فصل گرده‌پراکنی گیاهان طولانی‌تر می‌شود - pexels

در حالی که فصل حساسیت به گرده‌ها اینک در اوج است، بسیاری از مبتلایان به تب یونجه از این شکایت دارند که احساس می‌کنند امسال علائم حساسیت‌شان نسبت به سال‌های گذشته بدتر بوده است.

تب یونجه به دلیل آزاد شدن گرده از درختان، علف‌ها و علف‌های هرز ایجاد می‌شود و باعث واکنش‌های آلرژیک می‌شود که می‌تواند منجر به خارش و آبریزش چشم، آبریزش یا گرفتگی بینی، گلودرد، سرفه و عطسه شود.

اداره هواشناسی بریتانیا در حال حاضر پیش‌بینی سطح «بسیار بالا» را برای گرده گل در بیشتر نقاط بریتانیا، از جمله جنوب غربی و جنوب شرقی انگلستان، لندن، آنگلیای شرقی، میدلندز، یورکشایر و مناطق هامبر گزارش کرده است. برای بقیه بریتانیا و ولز در حال حاضر سطح «بالا» گرده گل گزارش شده است.

طبق گفته سازمان آلرژی بریتانیا، تب یونجه بین ۱۰ تا ۳۰ درصد از کل بزرگسالان در بریتانیا و تا ۴۰ درصد کودکان را گرفتار خود می‌کند.

در ادامه، نگاه دقیق‌تری به این نکته می‌اندازیم که چرا به نظر می‌رسد علایم تب یونجه در سال ۲۰۲۱ بدتر است و چگونه می‌توان آن را تسکین داد.

فصل حساسیت به گرده چقدر طول می‌کشد؟

فصل تب یونجه معمولاً از اواخر مارس تا ژوئیه طول می‌کشد، اما انتشار انواع مختلف گرده در زمان‌های مختلف اوج می‌گیرد. با این حال، ماه مه به طرز نامعمولی مرطوب و خنک بود. این بدان معنی است که تا پیش از افزایش سریع درجه حرارت در ماه ژوئن، بسیاری از مردم علایم را مشاهده نکردند.

گرده درختان اولین گرده‌ای است که آزاد می‌شود. این وضعیت معمولا در اواخر ماه مارس شروع می‌شود و حدود ۲۵ درصد از مردم گرفتار حساسیت آن می‌شوند. با این حال، بیشتر افراد به گرده چمن حساسیت دارند که انتشار آن در هوا معمولاً در دو هفته اول ماه ژوئن شروع می‌شود.

میزان و شدت علام تب یونجه نیز به محل زندگی افراد بستگی دارد. به گفته اداره هواشناسی بریتانیا، تعداد گرده‌ها در مناطق شهری نسبت به حومه شهرها کمتر، و در شهرهای غیرساحلی نسبت به شهرهای ساحلی بیشتر است.

آیا امسال بیش از گذشته گرده در هوا پخش شده است؟

بله. با گرم شدن زمین در نتیجه تغییرات آب و هوایی، فصل گرده‌پراکنی گیاهان طولانی‌تر می‌شود و میزان آن در هوا افزایش می‌یاید که خبر بدی برای مبتلایان به تب یونجه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشمندان هشدار می‌دهند که در صورت ادامه روند بحران آب و هوا، فصل حساسیت هم بد و بدتر خواهد شد. مطالعه‌ای که این پدیده را برای شمال غرب اروپا مدل‌‌سازی کرده است، نشان می‌دهد که تغییرات آب و هوایی شدت فصل تب یونجه را تا ۶۰ درصد افزایش می‌دهد.

آیا قرنطینه بر تب یونجه تأثیر گذاشته است؟

عامل دیگری که ممکن است علایم تب یونجه را در سال جاری بدتر کرده باشد، می‌تواند پایین آمدن آستانه تحمل به مواد آلرژی‌زا، مانند گرده‌ها، به دلیل قرنطینه‌های ویروس کرونا باشد.

در اثر قرنطینه، تعداد مبتلایان به ویروس‌ها، چه ویروس کرونا و چه ویروس‌های آنفولانزا و سرماخوردگی، کاهش یافت. دلیل کاهش آن بود که مردم وقت بیشتری در خانه می‌گذراندند و وقتی بیرون از خانه بودند، معمولاً ماسک بر صورت می‌زدند.

طبق نوشته روزنامه صنعت داروسازی، پی‌ام لایو (PM Live)، در عموم خانه‌ها مواد حساسیت‌زا وجود دارد. از این رو چند روز در خانه ماندن هم می‌تواند منجر به افزایش علایم آلرژی شود.

سازمان آلرژی بریتانیا برنامه‌‌ای را با اطلاعات پویا به نام «الرجی هاوس» (Allergy House) درست کرده است تا به مردم در شناسایی دقیق‌ مواد حساسیت‌زا در خانه‌هاشان کمک کند.

چگونه علائم تب یونجه را تسکین دهم؟

مبتلایان به تب یونجه باید گزارش روزانه تعداد گرده‌ها را بررسی کنند و در صورت بالا بودن آن، تا حد ممکن داخل خانه بمانند. در حالت ایده‌آل باید پنجره‌های خود را بسته نگه دارید، به‌ویژه در اوایل صبح که گرده‌ها به هوا پراکنده می‌شود و در شب که دوباره گرده‌ها به سطح زمین می‌افتد.

طبق گفته سازمان آلرژی بریتانیا (Allergy UK)، برای جلوگیری از ورود مواد حساسیت‌زا به چشمان و صورت‌ و بروز علایم بدتر، می‌توان بیرون از خانه از عینک آفتابی و کلاه استفاده کرد. استفاده از ماسک صورت نیز می‌تواند باعث جلوگیری از ورود مواد حساسیت‌زا به صورت شود.

داروهایی مانند آنتی‌هیستامین‌ها و استروئیدهای بینی، در صورت استفاده صحیح می‌تواند بسیار موثر باشد. همچنین، می‌توانید با محلول نمکی تا هر اندازه که لازم باشد، بینی خود را شست‌وشو دهید تا این‌گونه مواد حساسیت‌زا از بینی خارج شود.

سازمان بهداشت ملی بریتانیا توصیه می‌کند که در این زمان چمن کوتاه نکنید یا روی چمن راه نروید، زمان زیادی را بیرون از خانه نگذرانید، گل‌های تازه در خانه نگه ندارید، سیگار نکشید و نزدیک دود نباشید، و لباس‌ها را در فضای باز خشک نکنید، زیرا ممکن است گرده بگیرند.

© The Independent