تلاش خامنه‌ای برای قانع کردن مردم به شرکت در انتخابات

خامنه ای در سخنرانی خود بارها بر ضرورت شرکت همه مردم در انتخابات تاکید و همزمان تمامی انتقادها به نحوه برگزاری آن را رد کرد

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در یک سخنرانی زنده رادیو و تلویزیونی با حمایت همه جانبه از نحوه برگزاری انتخابات، با پذیرش این واقعیت که میزان مشارکت در انتخابات ممکن است پایین باشد، کوشید مردم را به حضور در پای صندوق‌های رای، از جمله برای حفظ امنیت کشور، تشویق کند. 

او گفت: دشمنان دین و اسلام و ایران با انتخابات مردم مخالف هستند، بنابراین شرکت در انتخابات یک عمل صالح است و همه کسانی که دنبال عمل صالح هستند باید در انتخابات شرکت کنند

خامنه‌ای افزود:« مهم‌ترین نکته این است که انتخابات نشان دهنده حضور مردم در صحنه است. یعنی نظام جمهوری اسلامی پشتوانه مردمی دارد و این، در اقتدار جمهوری اسلامی تاثیری بی نظیر دارد. ما ابزارهای نظامی و اقتصادی را قدرت افزا می‌دانیم، اما هیچ کدام به اندازه حضور مردم، نظام را مقتدر نمی کند.»

رهبر جمهوری اسلامی بار دیگر منتقدان نحوه برگزاری انتخابات را به سفسطه و تلاش برای تضعیف نظام متهم کرد و گفت اگر حضور مردم ضعیف باشد، آن وقت دشمنان می توانند کشور را ضعیف و جولانگاه تروریست‌ها کنند. دشمنان می‌خواهند حضور مردم ضعیف باشد، تا نظام ضعیف شود تا بتوانند در کشور اخلال کنند و کشور را جولانگاه مزدوران خود کنند.

او گفت:«اگر ما کاهش حضور در انتخابات را داشته باشیم، از آن طرف افزایش فشارهای دشمن را خواهیم داشت.»

رهبر جمهوری اسلامی گفت اگر رئیس جمهوری آینده با رای بالا انتخاب شود، پشتوانه بزرگی خواهد داشت و کارهای بزرگی انجام خواهد داد. کشور توانایی و امکانات و فرصت های فراوانی دارد. استفاده از این فرصت ها احتیاج به آدم‌های پر کار و خسته نشو و قوی نیاز دارد. این قدرت را رئیس‌جمهوری از رای مردم به دست می‌آورد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت اگر رئیس‌جمهوری با حد نصاب خوب و با رای بالا انتخاب شود می‌تواند از فرصت‌ها استفاده کند.

خامنه‌ای همچنین بار دیگر بر سلامت انتخابات در جمهوری اسلامی تاکید کرد و گفت اینکه روسای جمهوری با سلایق و مذاق سیاسی متفاوتی روی کار آمده‌اند، نشان می‌دهد که انتخابات در جمهوری اسلامی هم سالم است و هم رقابتی است

او گفت در همین مناظرات هم نامزدها نشان دادند که رقابت وجود دارد.

خامنه ای پیشتر خود به نامزدها هشدار داده بود که در مناظره‌ها مواظب حرف‌های خود باشند و کاری نکنند که کارنامه جمهوری اسلامی زیر سوال برود. او به صراحت گفت که نامزدها حق ندارند در باره همه مسائل حرف بزنند از جمله فضای مجازی و سیاست خارجی.

او برخی کشورهای دیگر را متهم کرد که به صورت قبیله‌ای اداره می شوند و مردم این کشورها فرق «صندوق رای و صندوق میوه» را نمی دانند.

رهبر جمهوری اسلامی بدون نام بردن از عربستان سعودی، این کشور را به دلیل راه اندازی شبکه تلویزیونی ۲۴ ساعته برای ایران مورد انتقاد قرار داد.

خامنه‌ای بار دیگر به بحث میزان مشارکت در انتخابات پرداخت و گفت کسانی هستند که مرددند در انتخابات شرکت کنند یا نه. این افراد از طبقات فرودست جامعه هستند که گلایه اقتصادی دارند. گلایه این افراد بجاست اما تصمیم‌گیری آنها برای شرکت نکردن در انتخابات بجا نیست.

او گفت:« قهر با صندوق رای، مشکلی را حل نمی کند. مشکل این طور حل می شود که همه ما برویم پای صندوق رای و به کسی رای دهیم که فکر می‌کنیم می‌تواند مشکلات را حل کند.»

خامنه‌ای گفت اعتقاد فراوانی به جوانان دارد و آنها در همه امور پیشرو و پیشران هستند و باید در انتخابات هم باید همین‌گونه باشد.

او افزود از جوانان انتظار دارد مردم را هر چه بیشتر به شرکت در انتخابات ترغیب کنند.

خامنه‌ای از جمله بر اهمیت رای اولی‌ها تاکید کرد و گفت رای دادن آنها، مثل جشن تکلیف سیاسی است.

رهبر جمهوری اسلامی در عین حال، بار دیگر به تندی از کسانی که شیوه برگزاری انتخابات را زیر سوال می‌برند مورد انتقاد قرار داد و گفت:« بعضی‌ها با تحلیل‌های غلط می‌خواهند مردم را ناامید کنند. حالا از دشمن انتظاری نیست، اما عده‌ای در داخل با بدبینی و تحلیل‌های ضعیف حرف‌هایی می‌زنند که خواسته یا ناخواسته مردم را مایوس می‌کنند. یاس و ناامیدی در کشور ما مطلقا موردی ندارد. ما کشور قدرتمندی هستیم، توانایی های زیادی داریم، بنابراین جایی برای ناامیدی نیست.»

خامنه ای با برشمردن نمونه‌های از موفقیت‌های جمهوری اسلامی گفت جوانان منتظر واردات واکسن کرونا نماندند و از همان روزهای اول شروع کردند به کار و تلاش و توانستند واکسن کرونا بسازند

او گفت:« دیروز اعلام شد و به من هم شخصا گزارش دادند که ما جزو پنج شش کشور دنیا شده‌ایم که می‌توانند واکسن کرونا تولید کنند.»

رهبر جمهوری اسلامی گفت:« قبلا هم همین طور بود. ما برای رادیو داروهای خود به اروانیوم غنی‌شده به میزان ۲۰ درصد نیاز پیدا کردیم. به ما ندادند، جوانان ما خودشان تولید کردند. حالا در سطح ۶۰ درصد غنی‌سازی می‌کنیم. البته برنامه هسته‌ای ما صلح‌آمیز است.»

خامنه‌ای گفت: این ملت با این روحیه قوی را نمی‌شود مایوس کرد و کسانی که تحلیل‌های بی‌مورد می‌کنند که حاصلش یاس‌آفرینی است، کار غلطی انجام می‌دهند.

او در پایان خطاب به دست اندرکاران انتخابات سفارش کرد که تمهیدات لازم برای سلامت مردم هنگام حضور در پای صندوق‌های رای رعایت کنند.

خامنه‌ای گفت:« یکی از مشکلاتی که ما در انتخابات‌ها با آن مواجه بوده‌ایم، کمبود تعرفه و برگه رای بوده است. مسئولان این مشکل را پیشاپیش حل کنند.»

او همچنین گفت:« به من گزارش شده که در تعداد زیادی از کشورها، شرایط لازم به طور مناسب تدارک دیده نشده است و من به طور جدی از وزارت امور خارجه و وزارت کشور می خوام که شرایط را برای رای دادن ایرانیان مقیم خارج فراهم کنند.

رهبر جمهوری اسلامی در پایان گفت مسئولان باید با هر تخلفی هم قاطعانه برخورد کنند.