بحران کرونا و روند کند واکسیناسیون در ایران

با وجود هشدارها درباره شیوع انواع جهش‌یافته، تعداد افراد واکسینه شده در ایران هنوز به پنج میلیون نرسیده است

ستاد ملی مقابله با کرونا «بدقولی» کشورهای سازنده در ارسال محموله‌های واکسن را دلیل اصلی توقف و کند شدن روند واکسیناسیون اعلام کرده است - AFP

مصطفی قانعی، عضو کمیته ملی واکسن کرونا، پیش‌بینی کرد تا پایان مهرماه حدود ۱۹ میلیون واکسن ایرانی تولید شده باشد. هم‌اکنون مجوز مصرف واکسن «کووایران برکت» صادر شده و بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، هفته آینده تزریق آن آغاز خواهد شد. 

مینو محرز، مسئول ارزیابی علمی واکسن ایرانی کووبرکت، از تاثیرگذاری ۸۰ درصدی آن خبر داد و گفت: «اثربخشی واکسن برکت بیش از سینوفارم چینی است.» با این حال، شمار افراد واکسینه شده در ایران هنوز به پنج میلیون نرسیده است و تا کنون فقط ۴ میلیون و ۳۶۴ هزار و ۲۲۸ نفر، فقط دوز اول را تزریق کرده‌اند.

براساس اعلام وزارت بهداشت، در شبانه‌روز گذشته ۱۲۹ نفر دیگر در ایران به دلیل ابتلا به کرونا جان‌باختند و بالغ بر ۱۰ هزار بیمار جدید شناسایی شدند. همچنین، تاکنون ۵ میلیون و ۲۴۲ هزار و ۹۲۲ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است و ۱۳ شهر کشور در وضعیت قرمز قرار دارند.

با وجود هشدارها درباره شیوع انواع جهش‌یافته کرونا در ایران، روند واکسیناسیون همچنان به کندی انجام می‌شود. ستاد ملی مقابله با کرونا «بدقولی» کشورهای سازنده در ارسال محموله‌های واکسن را دلیل اصلی توقف و کند شدن روند واکسیناسیون اعلام کرده است و وزارت بهداشت پس از روبه‌رو شدن با موج انتقادات، از صدور مجوز برای واکسن‌های داخلی خبر داده است. روز ۲۴ خرداد نیز سعید نمکی اعلام کرد که مجوز استفاده از واکسن برکت صادر شده است و مجوز واکسن رازی نیز هفته آینده صادر می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی‌که وزیر بهداشت روز دوشنبه اعلام کرد ایران به زودی به یکی از کشورهای تولیدکننده و صادرکننده واکسن در جهان تبدیل می‌شود و تا پایان پاییز تمام جمعیت هدف ایران واکسینه خواهند شد، مصطفی قانعی، عضو ستاد ملی واکسن کرونا، در گفت‌وگو با ایسنا پیش‌بینی کرد که تا پایان مهرماه ۱۹ میلیون واکسن در کشور موجود باشد و تازه آن هم به شرط آن که شرکت‌های تولید‌کننده به قول خود عمل کنند.

به گفته قانعی، در حال حاضر هشت واکسن در مرحله پژوهشی یا مقدماتی هستند، هفت واکسن مرحله مقدماتی را طی کرده‌اند و به مرحله پیش‌بالینی رسیده‌اند، یک واکسن در مرحله ارسال به سازمان غذا و دارو است، و یکی هم در انتظار دریافت مجوز کارآزمایی بالینی فاز یک قرار دارد.

روز چهارشنبه کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، نیز در توییتر خود از تزریق اولین واکسن «پاستوکووک» (در چارچوب کارآزمایی بالینی) به نخستین کودک خبر داد، و مینو محرز، مسئول ارزیابی علمی واکسن برکت، نیز در گفت‌وگو با یک برنامه رادیویی گفت: «اثربخشی واکسن برکت از سینوفارم چینی بیشتر است.»

به گفته مینو محرز، تا پایان خردادماه حدود دو تا سه میلیون دوز واکسن برکت تحویل داده می‌شود و در ماه‌های آینده تولید ماهانه چند میلیون دوز ادامه خواهد یافت. وزیر بهداشت نیز روز گذشته اعلام کرد که ظرفیت واکسیناسیون در ماه‌های خرداد و تیر همچنان بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار دوز است. این در حالی است که خطر شیوع انواع جهش‌یافته شهرهای ایران را تهدید می‌کند، و متخصصان می‌گویند برای رسیدن به ایمنی جمعی باید ۷۰ درصد جمعیت واکسینه شوند.