دیپلمات سازمان ملل در پایان کار: افسوس از عملی نشدن آتش‌بس در یمن

مارتین گریفیت رهبران هر دو سوی جنگ داخلی یمن را به نداشتن شجاعت صلح‌ورزی متهم کرد

مارتین گریفیت، نماینده ویژه سازمان ملل در یمن - Jonathan NACKSTRAND / AFP

فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن روز سه‌شنبه، هم‌زمان با پایان ماموریت خود، از اینکه نتوانسته است آتش‌بس و مذاکرات صلح در این کشور را ممکن کند «ابراز تاسف» کرد اما در عین حال اظهار امیدواری کرد که تلاش دیپلماتیک اخیر عمان به نتیجه برسد.

مارتین گریفیت در آخرین گزارش خود به شورای امنیت سازمان ملل از اوضاع فقیرترین کشور جهان عرب به تلخی یاد کرد و اظهار داشت که این کشور با بدترین بحران بشردوستانه کنونی جهان دست و پنجه نرم می‌کند. این دیپلمات بریتانیایی گفته است که مردم یمن «مجبورند در خشونت، ناامنی و ترس زندگی کنند و آزادی حرکت، مذهب و بیان آنان محدود شده است». وی رهبران هر دو طرف درگیری (یعنی دولت قانونی یمن و شورشیان حوثی) را متهم کرد که برای قدم گذاشتن به سوی صلح شجاعت کافی نداشته‌اند.

او گفت: «یمن حکایت فرصت‌هایی است که به آن‌ها توجه نشد و از دست رفتند و غم‌انگیزترین بخش ماجرا شاید آنجا باشد که می‌بینیم امیدها و آمال یک نسل از جوانان یمنی برای آینده‌ای صلح‌آمیز نابود شده است.»

البته آقای گریفیت اضافه کرد که ورود اخیر عمان به این غائله امیدبخش‌تر از تلاش‌های خود او است. عمان از بی‌طرف‌ترین کشورهای منطقه است که هم با ایران روابط خوبی دارد هم با کشورهایی همچون عربستان سعودی و امارات متحده عربی. مقام‌هایی از عمان به تازگی برای  دیدار و مذاکره با حوثی‌ها عازم منطقه شده‌اند. گریفیت گفت که به باور او، رهبر حوثی‌ها خیلی بیشتر حاضر است با عمان مذاکره کند تا با سازمان ملل.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جنگ داخلی فعلی در یمن از سال ۲۰۱۴ که حوثی‌ها با حمایت حکومت ایران، بخش‌های وسیعی از شمال این کشور از جمله پایتخت آن، صنعا را در اختیار گرفتند، آغاز شد. این‌گونه بود که دولت رسمی این کشور که هنوز هم جامعه بین‌المللی آن را به رسمیت می‌شناسد از پایتخت بیرون رانده شد. یک سال بعد، ائتلافی از کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی به جنگ وارد شدند و کوشیدند به روش نظامی، دولت یمن را سر کار بازگردانند؛ حالا اما شش سال گذشته است و بیش از ۱۳۰ هزار نفر کشته شده‌اند و حوثی‌ها همچنان در صنعا در قدرت‌اند.

گریفیت که از ماه آینده سمت بعدی خود را که ریاست نهاد بشردوستانه سازمان ملل است عهده‌دار می‌شود، گفته است که در دوران حرفه‌ای خود بارها دیده که برای استفاده از فرصت‌های موجود برای صلح به شجاعت نیاز است و «این در مورد یمن هم صدق می‌کند». این دیپلمات در سفر اخیر خود به صنعا با عبدالملک حوثی، رهبر نظامی و مذهبی حوثی‌ها، دیدار کرد. به گفته گریفیت، حوثی به او گفته بود که تنها پس از توافق بر سر بازگشایی فرودگاه صنعا و بندر حدیده حاضر است مذاکرات درباره آتش‌بس و حرکت به سوی صلح را آغاز کند اما دولت رسمی یمن اعلام کرده است که توافق بر سر بندرها و فرودگاه و آغاز آتش‌بس باید به عنوان بخشی از یک بسته مشترک اعمال شود.

آقای گریفیت در نشست خبری پس از گزارش خود در شورا گفت که این ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، بود که از سلطان عمان خواست برای پیشبرد مذاکرات میانجیگری کند. سلطان با این تقاضا موافقت و گروهی را برای دیدار با رهبران حوثی اعزام کرده است. او گفت که نتیجه این جلسه هنوز روشن نیست اما هنگام بازدید از ریاض، پایتخت عربستان سعودی در روز چهارشنبه و در تماس با مسقط، از این قضیه مطلع خواهد شد.

نماینده سازمان ملل با اشاره به افزایش دخالت خارجی در یمن از احتمال «گفت‌وگویی بین‌المللی» در مورد مذاکرات صلح در این کشور سخن گفت. او در ضمن تصریح کرد بیش از آنکه نگران آتش‌بس باشد، نگران آینده یمن است. او تاکید کرد: «یمن نیازمند آینده‌ سیاسی‌ای تکثرگرا است و روندی سیاسی با هدایت سازمان ملل، باید راه رسیدن به این نتیجه را هموار کند.»