ائتلاف به رهبری عربستان سعودی از توقف حملات هوایی در یمن خبر داد

براساس بیانیه ائتلاف، این اقدام در راستای زمینه‌سازی سیاسی برای پیگیری روند صلح انجام شده است

سخنگوی نیروهای ائتلاف گزارش‌ها در مورد حمله به مواضع حوثی‌ها در نزدیکی صنعا را رد کرد- MOHAMMED HUWAIS / AFP

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی که با شبه‌نظامیان حوثی در یمن می‌جنگد، اعلام کرد که با هدف آماده‌کردن زمینه سیاسی برای حل‌‌وفصل مسالمت‌آمیز درگیری‌ها در این کشور، حملات هوایی خود به صنعا و دیگر شهرهای یمن را متوقف کرده است. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، بیانیه نیروهای ائتلاف درمورد توقف حمله‌های هوایی در یمن، روز پنج‌شنبه، ۲۰ خردادماه، پس از گزارش‌هایی درمورد حمله به یک لشکر زرهی از شبه‌نطامیان حوثی‌ در نزدیکی صنعا، پایتخت یمن، منتشر شده است. رسانه‌های نزدیک به حوثی‌ها نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی را مسئول این حمله اعلام کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما ترکی المالکی، سخنگوی نیروهای ائتلاف، در بیانیه‌ای که در رسانه دولتی عربستان سعودی منتشر شد، با رد گزارش‌های منتشر شده درمورد حمله نیروهای ائتلاف به مواضع حوثی‌ها در نزدیکی صنعا، گفت: «به‌منظور آماده کردن زمینه سیاسی برای پیگیری یک روند صلح، به‌تازگی هیچ عملیات نظامی در حوالی صنعا یا در هیچ شهر دیگر یمن انجام نداده‌ایم.»   

شبه‌نظامیان حوثی‌ مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران بیش از شش سال است که در یمن با  دولت قانونی آن کشور و نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی می‌جنگند؛ این جنگ که به نوعی درگیری نیابتی بین ایران و عربستان سعودی تبدیل شده، به بحران انسانی گسترده‌ای در یمن منتهی شده است.

به‌تازگی تلاش‌ها برای برقراری روند صلح میان طرف‌های درگیر در یمن، شدت گرفته است. نمایندگان ویژه آمریکا و سازمان ملل متحد در امور یمن، سفرهای متعدی به کشورهای منطقه داشته‌اند و هیاتی به نمایندگی از پادشاهی عمان نیز برای گفت‌وگو با حوثی‌ها درمورد روند صلح، به یمن سفر کرده است.