یک سوخت‌بر با شلیک مستقیم سپاه کشته شد

گزارش کمپین فعالین بلوچ حاکی از زحمی شدن یک سوخت‌بر است

بیکاری باعث شده سوخت‌بری همه‌گیر شود-IRNA

یک سوخت بر در استان سیستان و بلوچستان به دست نیروهای نظامی کشته شد.

به گزارش منابع محلی، دیروز سه‌شنبه ۲۵ خرداد، یک سوخت بر در شهرستان میرجاوه واقع در استان سیستان و بلوچستان، در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی کشته و یک نفر دیگر نیز زخمی شده است.

کمپین فعالین بلوچ با تایید این خبر اعلام کرد نیروهای سپاه پاسداران در ریگ ملک شهرستان میرجاوه با شلیک به سوخت‌برها باعث مرگ یک نفر شدند.

هویت سوخت‌بر جان‌باخته سعید شاهوزهی، فرزند محمد حیات و اهل زاهدان عنوان شده است و گفته می‌شود فرد زخمی نیز بدحال است.

سپاه پاسداران که کنترل خط مرزی ایران و پاکستان را در این مناطق بر عهده دارد، گاه و بی گاه بدون هشدار قبلی به سوخت بر ها شلیک می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اهالی ریگ ملک در اعتراض به مرگ این سوخت‌بر در منطقه تجمع کردند. این روستا و روستای مجاور میرجاوه در نزدیکی خط صفر مرزی ایران و پاکستان واقع‌شده‌اند و به علت تفاوت قیمت سوخت در دو سوی مرز، با فروش آن امرار معاش می‌کنند. این امر با افزایش بیکاری و خشک‌سالی، افزایش‌یافته است.

 در اسفندماه سال گذشته به دلیل کشته شدن تعدادی از شهروندان سوخت بر بلوچ در سراوان، درگیری‌های خشونت‌آمیزی که در این منطقه آغاز شد که چندین روز ادامه داشت. مقامات حکومتی از مرگ ۴ نفر و منابع بلوچ از کشته شدن ۱۵ نفر خبر دادند.

در پی آن برخی نمایندگان مجلس با مطرح کردن دوباره «طرح رزاق» خواستار ساماندهی وضعیت فروش سوخت شدند.

نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی در آن زمان با انتشار یک توییت نوشت با حل این مشکل «هم مرزنشینان به درآمد پایدار و سالم دست پیدا می‌کنند، هم مشکل صادرات و ورود ارز به کشور حل می‌شود.»

بر اساس طرح رزاق، ساکنان محلی که تا فاصله ۲۰ کیلومتری مرز زندگی و سوخت‌بری می‌کنند، با دریافت کارت رزاق، سوخت را قانونی دریافت کرده و به طرف‌های پاکستانی بفروشند.

کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان، اعلام کرده بود «برای هر کارت رزاق اجازه ورود و خروج یک خودرو از مرز داده‌شده که معیشت ۵ خانواده از آن تامین می‌شود؛ سوخت این طرح از استان بندرعباس تامین می‌شود و در اختیار سوختبران مرزنشین قرار می‌گیرد.»

 این طرح تاکنون به‌درستی اجرا نشده است و ساکنان ریگ ملک که بر اساس سرشماری سال ۹۵، کمتر از ۲۰۰۰ خانوار جمعیت دارد و در نقطه صفر مرزی نیز قرار دارد هنوز به علت حمل سوخت با شلیک گلوله به قتل می‌رسند.