کشته شدن یک سوخت‌بر در هرمزگان و حمله مردم خشمگین به مرزبانی

جوان ۳۱ساله در بندر کوهستک به‌دست نیروهای مرزبانی کشته شد

پس از انتشار خبر کشته‌شدن این شهروند در فضای مجازی، مردم خشمگین به مقر مرزبانان هرمزگان در اسکله بندر کوهستک حمله کردند- تصویر از رسانه‌های اجتماعی

درپی کشته‌شدن یک سوخت‌بر به دست نیروهای مرزبانی استان هرمزگان، مردم خشمگین منطقه  روز جمعه ۲۲ اسفندماه، به مقر مرزبانان در اسکله بندر کوهستک حمله‌ور شدند.

حسین دهکی، فرمانده مرزبانی هرمزگان، گفت نیروهای تحت امرش هنگام گشت‌زنی در حوزه استحفاظی در سواحل سیریک و نزدیکی بندر کوهستک به چند شناور «فعال در قاچاق سوخت» برخورده‌اند که از مرزهای آبی ایران خارج شده بودند.

دهکی مدعی شد که این سوخت‌برها «با پرتاب سنگ، چوب، اشیای برنده و راکت‌های آتش‌زا» می‌خواستند مرزبان‌ها را عقب برانند، اما «ماموران مرزبانی با استفاد از قانون به‌کارگیری سلاح، اقدام به تیراندازی هوایی کردند». او گفت مرزبان‌ها سپس برای متوقف کردن شناور سوخت‌برها به موتور آن تیراندازی کرده‌اند که همین منجر به اصابت گلوله به یکی از سرنشینان و کشته شدن او شده است.

ماجرای کشته شدن این شهروند که به گزارش سایر رسانه‌ها ۳۱ ساله و از اهالی کوهستک بوده است، به‌سرعت در فضای مجازی پخش و همین باعث شد مردم خشمگین به مقر مرزبانان هرمزگان در اسکله این بندر حمله کنند. دهکی ضمن تایید این خبر گفت «تعدادی از شناورهای سازمانی و تجهیزات دریابانی و همچنین خودروهای مردم عادی و شرکت نفت» در این حملات آسیب دیده‌اند و چند نفر از مرزبانان هم «به شدت مجروح شدند». او گفت درگیری حوالی عصر جمعه به پایان رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی شلیک ماموران جمهوری اسلامی به سوخت‌بران در شهر سراوانِ استان سیستان و بلوچستان در روز ۴ اسفند که منجر به کشته و زخمی شدن چند نفر شد، حساسیت‌هایی درمورد این موضوع به‌وجود آمده است. کشتار سوخت‌برها در سراوان باعث اعتراض‌های گسترده مردم و حمله آن‌ها به فرمانداری شهر سراوان و در ضمن برانگیختن همبستگی در سراسر کشور شد.

فرمانده مرزبانی هرمزگان که از این جو باخبر است، گفت که نیروهای تحت امرش «به هیچ عنوان تحت‌تاثیر جوسازی رسانه‌های معاند قرار نمی‌گیرند». او افزود این نیروها تا به‌حال «۹ شهید را در مبارزه با قاچاقچیان تقدیم کرده» و از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۰میلیون لیتر سوخت قاچاق کشف و ضبط کردند.

وضعیت بد اقتصادی در ایران باعث شده مردم برخی مناطق مرزی از قیمت پایین سوخت در ایران استفاده کنند تا با سوخت‌بری کسب در آمد کنند. بلوچ‌نشین بودن سراوان، شهری در نزدیکی مرز ایران و پاکستان،‌ باعث شد بسیاری به جنبه تبعیض قومی مساله توجه کنند. این‌که بخش گسترده‌ای از مردم این استان به اقلیت سنی‌مذهب ایران تعلق دارند نیز مورد توجه قرار گرفت؛ واقعیتی که در مورد هرمزگان نیز صدق می‌کند.

بنابر اعلام سازمان ملل، تعداد کشته‌شدگان اعتراض‌های مربوط به کشتار سوخت‌بران در سراوان به ۲۳ نفر می‌رسد.