ایران شش و نیم کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد تولید کرده است

گروسی: آژانس مسئولیت نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران را تنها با حدس و گمان انجام می‌دهد

تصمیم ایران برای افزایش شدید غنی‌سازی اورانیوم پس از حادثه نطنز در فروردین ماه گذشته اعلام شد - Iranian Presidency Office/WANA Handout via REUTERS

سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه اعلام کرد که ایران در پنج ماه گذشته حدود شش و نیم کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد تولید کرده است.

علی ربیعی در یک کنفرانس خبری همچنین گفت که ایران حدود ۱۰۸ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد نیز در این مدت زمان تولید کرده است.

فروردین ماه گذشته ایران از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی خبر داد. عباس عراقچی گفته بود که در نامه‌ای به رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که ایران غنی سازی ۶۰ درصدی را آغاز می‌کند.

تصمیم ایران برای افزایش شدید غنی‌سازی اورانیوم پس از حادثه نطنز در فروردین ماه گذشته اعلام شد. حادثه‌ای که باعث از کار افتادن شبکه برق تاسیسات اتمی این نیروگاه شد و ایران آن را خرابکاری دانست و انگشت اتهام را به سوی اسراییل نشانه رفت.

سال گذشته نمایندگان مجلس ایران با تصویب یک فوریت در «طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها»، سازمان انرژی اتمی کشور را موظف به تولید سالانه حداقل ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد کردند.

این در حالی است که مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا برای احیای برجام در وین همچنان ادامه دارد و هیئت‌های مذاکره‌کننده اعضای باقی‌مانده در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، همچنان در وین در حال رایزنی هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، می‌گوید توافق هسته‌ای با ایران ضروری است، زیرا در غیر این صورت، آژانس باید مسئولیت نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران را «چشم‌بسته» و تنها با حدس و گمان انجام دهد.

تهران از اسفندماه گذشته، براساس قانون مجلس شورای اسلامی ضمن توقف اجرای پروتکل الحاقی معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، سطح نظارت‌های آژانس بین‌المللی بر تأسیسات هسته‌ای ایران را کاهش داد، اما در توافقی موقت با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قرار شد نظارت‌های ضروری آژانس تا سه ماه ادامه یابد و در خردادماه، این توافق یک ماه دیگر نیز تمدید شد. براساس توافق موقت ایران و آژانس، دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان در تاسیسات هسته‌ای ایران باقی مانده‌اند، اما تصاویری که ضبط می‌کنند، برای آژانس فرستاده نمی‌شود و در ایران می‌ماند. پس از پایان مهلت این توافق موقت، درصورت احیای توافق هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌ها، بازرسان آژانس امکان دسترسی به تصاویر دوربین‌ها را خواهند داشت و در غیر این صورت، تصاویر پاک می‌شوند.

آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در آخرین گزارش خود درمورد برنامه هسته‌ای ایران نیز که هفته گذشته منتشر کرد، اعلام کرده بود که به‌دلیل دسترسی نداشتن به داده‌های ضروری برای نظارت بر برنامه‌های هسته‌ای، میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران و دیگر موارد را به‌صورت تخمینی اعلام کرده است.