روسیه می‌گوید ایران غنی سازی ۲۰ درصدی را به آژانس اعلام کرده است

«رافائل گروسی مدیرکل آژانس به شورای حکام درباره قصد ایران به آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی گزارش داده است»

بر اساس توافق هسته‌ای ۱۳۹۴ قدرت‌های جهانی با ایران، تهران مجاز است اورانیوم را تا سطح حداکثر ۳.۶۷ درصد غنی سازی کند- ATTA KENARE / AFP

نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه گفت ایران قصد خود برای غنی‌سازی اورانیوم تا سطح حداکثر ۲۰ درصد را رسما به این نهاد نظارت هسته‌ای سازمان ملل متحد اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، میخائیل اولیانوف در پیامی در توییتر نوشت، رافائل گروسی مدیرکل آژانس به شورای حکام درباره قصد ایران به آغاز غنی‌سازی تا حداکثر ۲۰ درصد، گزارش داده است.

 بر اساس این گزارش، یکی از دیپلمات‌های مستقر در وین، که رویترز هویت او را فاش نکرده است، گزارش آژانس در این زمینه را تایید کرده، اما از ذکر جزئیات بیشتر در مورد آن خودداری کرده است.

تا لحظه انتشار این خبر، مسئولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اظهارنظر در مورد توییت نماینده روسیه در دسترس نبودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس توافق هسته‌ای ۱۳۹۴ قدرت‌های جهانی با ایران، تهران مجاز است اورانیوم را تا سطح حداکثر ۳.۶۷ درصد – به مراتب پایین‌تر از غنای ۹۰ درصد برای ساخت سلاح هسته‌ای، غنی‌سازی کند.

به دنبال خروج آمریکا از آن توافق در اردیبهشت ۱۳۹۷ و بازگرداندن تحریم‌هایی که پس از آن لغو شده بودند، جمهوری اسلامی رسما اعلام کرد به تدریج از تعهدات خود در برجام عبور خواهد کرد.

طرف‌های باقی مانده در برجام، که مخالف تصمیم آمریکا به خروج از توافق بودند، با این واکنش تهران نیز مخالف بوده و می‌گویند تلاش‌های آنها را برای حفظ برجام و حل اختلافات به مشکل می‌اندازد.

با انتخاب جو بایدن به عنوان رییس جمهوری جدید آمریکا، امیدها برای بازگشت دو طرف به برجام افزایش یافته است. وی معاون باراک اوباما رییس جمهوری سابق بود که برجام در دولت آنها محقق شد.