افزایش حملات هوایی نیروهای افغان به پاسگاه‌ها و گردهمایی‌های طالبان

اگر نیروی هوایی افغانستان بیشتر تجهیز شود، طالبان نابود خواهد شد

پس از اعلام تصمیم آمریکا برای خروج از افغانستان، جنگ میان نیروهای دفاعی افغان و جنگجویان طالب در این کشور افزایش یافته است. طالبان در این جنگ پیشروی‌های زیادی داشته‌ و توانسته‌اند برخی روستاها در شماری از استان‌های افغانستان را تصرف کنند.

پیشروی‌های طالبان، تسخیر شماری از روستاها و شدت یافتن جنگ علیه نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان باعث شده است که نیروی هوایی افغانستان حملات هدفمند به پاسگاه‌ها و گردهمایی‌های طالبان در مناطق در کنترل‌ آن‌ها را افزایش دهند و به آنان تلفات زیادی وارد آوردند یا به عقب‌نشینی وادار کنند.

نیروی هوایی افغانستان نسبت به گذشته ماهرتر و مجهزتر شده‌اند و حالا به تنهایی و بدون کمک و همکاری نیروهای هوایی خارجی، به طالبان حمله می‌کنند و این توانایی‌ها در تضعیف طالبان و پیشروی نکردن بیشتر این گروه برای به دست آوردن قدرت، بسیار موثر بوده است.

روح‌الله احمدزی، سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، درباره توانایی‌های نیروهای دفاعی افغان و دستاوردهای آنان در شکست طالبان چنین می‌گوید: «شکی نیست که نیروی هوایی ما نسبت به سال‌های پیش مجهزتر شده و توانایی‌ بیشتری پیدا کرده‌ است و با حملات شبانه‌روزی خود توانسته است دشمن را در هر منطقه‌ای که حاضر بوده یا حملات تهاجمی داشته است، نابود کند.»

آقای احمدزی، حملات هوایی نیروهای افغان در نابودی طالبان را مفید خواند و گفت: «هر جا که طالبان تروریست حضور داشته باشند نابود می‌شوند. حملات هوایی نیروهای نظامی ما در برابر طالبان دستاوردهای خوبی داشته و در بیشتر مناطق این گروه را شکست داده و نابود کرده است و هر لحظه نیاز باشد حملات هوایی ما علیه دشمنان افغانستان انجام می‌شود.»

در تازه‌ترین مورد، وزارت دفاع افغانستان ویدیوهای از حملات هوایی نیروهای هوایی افغان منتشر کرده است که در آن نشان داده می‌شود در این حملات هوایی، شماری از پاسگاه‌های طالبان و گردهمایی‌های آنان نابود شده است و افرادی که زنده مانده‌اند، در حال فرارند.

امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان که از مخالفان سرسخت طالبان به شمار می‌رود، پیشروی آنان در بعضی از مناطق این کشور را خط باریک و روستاهای به تصرف درآمده را گورستان طالبان می‌خواند. او با به اشتراک گذاشتن ویدیویی از حملات نیروهای هوایی افغان به طالبان، در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است: «قابلیت‌های دقیق و هدف‌گیری قوای باشهامت و باافتخار افغانستان.»

آگاهان نظامی در این کشور براین باورند که توانایی‌های برجسته نیروی هوایی افغانستان و حملات پی‌درپی و دقیق آنان، طالبان را زمینگیر کرده است. به نظر این آگاهان سیاسی و نظامی، اگر نیروهای هوایی افغان بیشتر مجهز شوند و از نیروهای زمینی افغان به موقع پشتیبانی کنند، طالبان نخواهند توانست حتی یک روستا را ساقط کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نوراغاه خواجه‌زاد، یک آگاه سیاسی و از نظامیان پیشین افغانستان می‌گوید: «جنگ در قرن ۲۱ با جنگ‌ قرن‌‌های گذشته بسیار متفاوت است. این جنگ‌ها برای شکست دشمن به تکنولوژی جنگی نیاز دارد؛ در زمین سلاح‌ و در هوا به هواپیماهای جنگی پیشرفته نیاز است تا بتوانید دشمن را تارومار کنید. نیروهای دفاعی ما برای جنگ با دشمن هیچ مشکلی ندارند؛ تنها مشکل ما تجهیزات نظامی و هوایی است. اگر حمایت‌های هوایی بیشتر شود و در زمانی که نیاز است به دشمن حمله شود، طالبان توان مقابله ندارد و مجبور است یا تسلیم شود یا بمیرد.»

احمدشاه سعیدی، آگاه سیاسی، نیز می‌گوید: «امروز کشورهایی مانند آمریکا، همه جا با پشتیبانی هوایی از نیروهای خود محافظت می‌کنند. ما سال‌ها صدایمان را بلند کردیم که به جای سرمایه‌گذاری‌های بیجا، نیروی هوایی را تقویت کنید و هواپیمای جنگی بخرید و کمک بخواهید تا دشمن هیچ‌گاه فکر تصرف و سقوط را در سر نپروراند که شنیده نشد. حالا در مناطقی که طالبان شکست می‌خورند، دلیل‌ عمده حملات هوایی نیروهای دفاعی ما است که جای تقدیر دارد.»

شماری از نظامیان پیشین و آگاهان سیاسی افغان هنوز هم تاکید دارند که دولت افغانستان باید با همکاران بین‌المللی خود به ویژه آمریکا، برای تقویت نیروهای هوایی و افزایش ناوگان هوایی جنگی خود تلاش کند و از آنان بخواهد در صورت که نابودی طالبان و حامیانشان را می‌خواهند، در تقویت و یاری‌رسانی به جنگنده‌های نیروهای امنیتی افغان توجه کنند و عملا دست به کار شوند. به گفته آنان، اگر در ۲۰ سالی که گذشت نیروهای بین‌المللی در افغانستان حملات هوایی به طالبان را دستور کار قرار می‌دادند یا هواپیماهای جنگی بیشتری در اختیار افغانستان می‌گذاشتند، امروز طالبان دوباره به قدرت نمی‌رسید  یا از حضور پای میز مذاکره طفره نمی‌رفت. 

مقام‌های افغان بر این باورند که اگر آمریکا و جامعه جهانی به جای فرستاندن سربازان نظامی بیشتر به افغانستان، نیروهای زمینی و هوایی این کشور را تجهیز می‌کردند، نابودی گروه‌های تروریستی محتمل بود. آنان امروز نیز همین راهکار برای برای شکست طالبان و حامیانشان موثر و کاربردی می‌دانند.