نبرد شدید در هلمند: نیروهای افغان طالبان را عقب راندند

نیروهای ناتو با حملات هوایی از ارتش افغانستان حمایت کردند

ساکنین نواحی مختلف در هلمند، از شدت ناامنی از آن منطقه فرار می‌کنند، ۱۲ اکتبر ۲۰۲۰ - AFP

طالبان با صدها نفر مسلح به مرکز استان جنوبی هلمند هجوم بردند اما موفق نشدند که کنترل مرکز این منطقه راهبردی مهم را به دست گیرند.

نیروهای امنیتی افغان از زمین و هوا به جنگجویان طالبان حمله کرده و آن‌ها را «تار و مار» کردند.

منابع امنیتی می‌گویند که دست کم ۷۰ شورشی طالبان در این عملیات کشته شده‌اند.

نیروهای ناتو نیز تایید کردند که ظرف دو روز گذشته چندین حمله هوایی در هلمند انجام دادند تا از نیروهای امنیتی افغان که مورد حمله طالبان قرار گرفته‌اند، پشتیبانی هوایی کنند. ناتو می‌گوید دفاع از نیروهای افغان طبق توافق‌نامه صلح آمریکا با طالبان صورت گرفت که طبق آن در صورت حمله نیروهای طالبان به شهرهای بزرگ کشور، ناتو در کنار نیروهای افغان می‌ایستد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژنرال اسکات میلر، فرمانده کل نیروهای ناتو در افغانستان می‌گوید: «لازم است تا طالبان فورا اقدامات تهاجمی خود در استان هلمند را متوقف کنند و از خشونت در سراسر کشور بکاهند. این خشونت‌ها با توافق صلح طالبان و آمریکا همسو نیست و به روند جاری صلح افغانستان آسیب می‌زند.»

از طرف دیگر، امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری افغانستان که پیشینه امنیتی دارد و مخالف سرسخت طالبان قلمداد می‌شود، گفت: «طالبان مثل ملخ حمله می‌کنند و مثل ملخ کشته می‌شوند گویا که ربات‌هایی‌اند در اندام انسان.»

از سوی دیگر، طارق آرین، سخنگوی وزارت کشور می‌گوید عملیات ضدطالبان از سوی نیروهای امنیتی در شهرستان‌های ناوه و نهرسراج هلمند اجرا شده است که در نتیجۀ آن ۷۱ تن شورشی طالبان کشته شده‌اند. اما روشن نیست که چه تعداد از نیروهای افغان در این زد و خورد مسلحانه جان داده‌اند.

طالبان سه روز است که بخش‌هایی از استان هلمند از جمله حوزۀ چهارم امنیتی مرکز لشکرگاه را هدف گرفته‌اند که بسیاری معتقدند به هدف سقوط استان هلمند در جریان مذاکرات صلح صورت گرفته است.

در جریان این حمله چند پاسگاه امنیتی مناطق پیرامون لشکرگاه به دست طالبان افتاد اما نیروهای امنیتی دوباره آن‌ها را عقب راندند.

مقام‌های افغان تایید می‌کنند که در این درگیری مسلحانه مولوی غفور معاون والی نام‌نهاد طالبان برای هلمند که مسؤول این عملیات بوده است بازداشت شد.

درنتیجۀ جنگ جاری ده‌ها خانواده‌ها نیز از خانه‌هایشان آواره شدند.

عمر زواک، سخنگوی والی هلمند می‌گوید: «وضعیت حاضر در مناطق، ناوه، نادعلی، چاه انجیر و باباجی فعلا تحت کنترل است و نیروها قصدشان این است که این مناطق را هم حفظ کنند و عملیات را نیز اجرا کنند. اطمینان می‌دهیم که نیروهای امنیتی عملیات‌‌شان را در تمام بخش‌ها برپا نگه می‌دارند.»

حمله هلمند یکی از بزرگ‌ترین عملیات طالبان برای کنترل مرکز یک استان است. از ۳۴ مرکز استان کشور هیچ یکی تحت کنترل طالبان قرار ندارد. تسلط بر قلمرو تاثیر مستقیمی بر چانه‌زنی‌ها در مذاکرات صلح دارد که درست یک ماه از آغازش گذشته است.

امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری کشور می‌گوید طالبان تحولات جاری را غلط خوانده‌اند: «عمده‌ترین دلایل افزایش حملات پوچ و خونبار طالبان به مردم افغانستان فهم نادرست این گروه و جهل و وحشت از تحولات سیاسی بیرونی است. طالب‌ها اراده ملی را دست کم می‌گیرند و با برداشت نادرست از روند صلح دست به حملات زیادی زده‌اند. در بسیاری از مناطق افغانستان که خشونت طالبان افزایش یافته است با مقاومت مردم مواجه شده است. طالب هیچ سود راهبردی و سیاسی از این خونخواری نخواهد برداشت زیرا خشونت به عنوان ابزار سیاسی منفور و مردود است.»

او در صفحه فیس‌بوکش نوشت: «طالب‌ها آتش‌بس را مرگ سیاسی خویش می‌پندارند و فکر می‌کنند با کشتار بی‌حساب، مردم را تشنه آرامش گورستان‌گونه‌ دهه‌ ۹۰ میلادی خواهند کرد. برای شکستن این طرز فکر که برپایه انسان‌کشی استوار است، متاسفانه مقطع دیگری از بحران را تجربه خواهیم کرد. شکست طالبان حتمی است زیرا نه امکان تحمیل روش طالبانی با زور بر مردم وجامعه کثرت‌گرای افغانستان ممکن است و نه طالب‌ها برنامه سیاسی‌ای دارند که مردم را به آن جذب کنند.»

بیشتر از