ایمنی ۹۰ درصدی واکسن نواواکس

این واکسن در برابر گونه‌های جهش‌یافته‌ای که در برزیل، هند و آفریقا مشاهده شده بود تاثیرگذار است

واکسن نواواکس تا ۹۱ درصد در پیشگیری از عفونت شدید میان داوطلبان و تا ۱۰۰ درصد در پیشگیری از موارد متوسط موثر است - JUSTIN TALLIS / AFP

گزارش‌های منتشر شده از آخرین مراحل آزمایش‌های بالینی در ایالات‌ متحده نشان داده که واکسن «نواواکس» تاثیرگذاری ۹۰ درصدی دارد.

روز دوشنبه (۱۴ ماه ژوئن) «شرکت داروسازی نواواکس»، اعلام کرد پس از انجام مراحل آزمایش‌ بالینی واکسن نواواکس، روی ۳۰ هزار داوطلب در ایالات‌ متحده و مکزیک، مشخص شد این واکسن تا ۹۰ درصد مقابل بیماری کرونا ایمنی ایجاد می‌کند و می‌تواند مجوز استفاده اضطراری را دریافت کند و در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۱ عرضه شود.

به گزارش رویترز به نقل از شرکت نواواکس، این واکسن پروتئینی در برخی موارد تا ۹۳ درصد برابر گونه‌های جهش‌یافته کرونا که باعث نگرانی دانشمندان و مقام‌های بهداشتی جهان شده بود، ایمنی ایجاد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واکسن‌های حاوی پروتئین، از ذرات خالص ویروس برای بالا بردن ضریب ایمنی بدن استفاده می‌کنند. این روش پیشتر در واکسن‌های سیاه‌سرفه و زونا نیز استفاده شده بود. اگرچه این روش برای نخستین بار در انگلستان کشف شد اما در آمریکا بیشتر مورد استفاده قرار گرفت.

دکتر گریگوری گلن، مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت نواواکس، در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرد که این واکسن مقابل گونه‌های جهش‌یافته‌ای که در برزیل، هند و آفریقا مشاهده شده بود تاثیرگذار است. به گفته او واکسن نواواکس تا ۹۱ درصد در پیشگیری از عفونت شدید میان داوطلبان و تا ۱۰۰ درصد در پیشگیری از موارد متوسط موثر بوده است. گلن معتقد است که یک واکسن باید بتواند مقابل ویروسی که به‌ شدت در حال چرخش و جهش است محافظت ایجاد کند.

بر اساس اعلام شرکت نواواکس عوارض جانبی این واکسن شامل سردرد، خستگی و درد عضلانی خفیف و قابل‌تحمل بوده ولی برخی از داوطلبان عوارض شدیدتری را نیز تجربه کرده‌اند.

شرکت نواواکس اعلام کرده تا پایان سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۱ صد میلیون دوز و تا پایان سه‌ماهه چهارم امسال ۱۵۰ میلیون دوز را به بازار عرضه می‌کند. شرکت نواواکس در مریلند آمریکا مستقر است.