حمایت ناتو از افغانستان؛ ترک کشور به معنای خداحافظی نیست

سران کشورهای عضو ناتو در نشست بروکسل تعهد دادند حمایت اقتصادی و دیپلماتیک خود از افغانستان را ادامه دهند

سران کشورهای عضو ناتو به ادامه حمایت‌های اقتصادی و دیپلماتیک خود از افغانستان تاکید کردند-Brendan Smialowski / POOL / AFP

جو بایدن، رئیس ‌جمهور آمریکا، می‌گوید هرچند سربازان کشورهای عضو ناتو به زودی به خانه بازمی‌گردند، سران این کشورها تعهد داده‌اند که حمایت‌های دیپلماتیک، اقتصادی و بشردوستانه‌ خود از افغانستان را همیشه حفظ کنند.

بایدن روز گذشته (دوشنبه ۱۴ ژوئن) در پایان نشست سران کشورهای عضو ناتو در نشست خبری در بروکسل صحبت کرد.

جو بایدن گفت: «اجماع نیرومندی بین رهبران ناتو درباره افغانستان وجود دارد. نیروهای ما باید به خانه بازگردند. ما توافق کردیم که تعهدات دیپماتیک، اقتصادی و مردمی ما به مردم افغانستان و حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور پایدار خواهد بود. من از توافق شرکا و متحدانمان به پذیرش و ادامه تلاش‌های ضدتروریستی استقبال می‌کنم تا افغانستان دیگر هرگز پناهگاه امنی برای حمله به کشورهای ما نشود.»

برخلاف تبلیغات طالبان و حامیان منطقه‌ای‌شان این سخنان نشان می‌دهد که با وجود عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی، دو مساله حیاتی برای افغانستان همچنان وجود خواهد داشت: حمایت مالی و دیپلماتیکی و عملیات ضدتروریستی آمریکا.

تعهدات جامعه جهانی که میلیاردها دلار در افغانستان هزینه کرده‌ است همچنان می‌تواند پنجره مذاکرات صلح بین دولت و طالبان را باز نگه دارد.

از زمان اعلام جدول زمانی خروج نیروهای آمریکایی تا ۱۱ ماه سپتامبر ۲۰۲۱ گروه طالبان میز مذاکرات را ترک کرده تا بلکه برای رسیدن به کل قدرت از راه زور زمان بخرد.

گرچه حملات طالبان علیه نیروهای خارجی کاملا متوقف شده است، جنگ و خشونت علیه نیروهای امنیتی افغان شدت گرفته است.

در چند هفته گذشته این گروه توانسته است دست‌کم ۲۰ شهرستان را در ولایت‌های مختلف کشور تصرف کند. در تازه‌ترین مورد سه شهرستان در ولایت‌های سرپل، ارزگان و فراه به دست طالبان افتاده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایستادگی ناتو در کنار دولت افغانستان و حمایت ادامه‌دار از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور می‌تواند بر دستان طالبان که منتظر قطع حمایت جهانی از دولت این کشور و فروپاشی نظام است، آب بریزد.

سران ناتو در جلسه بروکسل همچنان متعهد شدند که پشیبانی مالی خود از تامین امنیت فرودگاه کابل را پس از پایان ماموریت نظامی این سازمان در افغانستان، ادامه دهند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در نشست خبری در بروکسل گفت: «ما به ماموریت پشتیبانی قاطعمان پایان می‌دهم، اما پشتیبانی ما از افغانستان ادامه خواهد داشت. حمایت مالی از نیروهای افغان، آموزش‌های برون‌مرزی برای نیروهای افغان، حضور همیشگی غیرنظامی و حفظ زیربناهای مهم مانند فروگاه تا حضور ادامه‌دار جامعه جهانی تامین می‌شود.»

پیشتر، خبرگزاری فرانسه گزارش کرده بود که رجب طیب اردوغان، رئیس‌‌جمهور ترکیه، گفته است که این کشور تنها کشور مطمئنی است که می‌تواند ثبات را در افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی تامین کند و آماده است مسئولیت امنیت فرودگاه کابل را بر عهده گیرد.

با اطمینان از حمایت پایدار جامعه جهانی از دولت مرکزی کشور انتظار می‌رود تلاش‌ها برای ازسرگیری مذاکرات صلح سرعت یابد و گروه طالبان برای رسیدن به یک آینده مشترک با نظام دموکراتیک در این کشور وارد مذاکره معنادار شود.

حملات اخیر و پیشروی طالبان نیز در چارچوب پیشبرد مذاکرات صلح مهم خواهد بود. اما دولت افغانستان در گفت‌وگو با سران سیاسی و جهادی این کشور اعلام کرده است که هم برای میز مذاکره و هم برای میدان نبرد آمادگی دارد.

بیشتر از جهان