احمدی‌نژاد خواهان «اتحاد» و همکاری میان تهران و ریاض شد

«دولت آینده ایران احتمالا از حمایت مردمی برخوردار نخواهد بود»

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین ایران-ATTA KENARE / AFP

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین ایران، رقابت میان تهران و ریاض را برای «برای هر دو طرف زیان‌بار» توصیف کرد.

آقای احمدی‌نژاد روز دوشنبه در مصاحبه با شبکه خبری العربیه گفت که مشترکات کشورهای منطقه بیش از اختلافات آن‌ها است.

او خواهان «اتحاد» میان کشورهای منطقه در چارچوبی مشابه اتحادیه اروپا شد.

او افزود: «نیروهای بین‌المللی سعی دارند بر منطقه ما که انرژی و فرهنگی غنی دارد، مسلط شوند. این نیروها با هدف سلطه بر منطقه، مشکل ایجاد می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس جمهوری پیشین ایران همچنین گفت: «جایی برای یک قدرت واحد در منطقه نیست. صدام حسین می‌خواست چنین نقشی در منطقه داشته باشد، ولی نتوانست.»

او اشاره کرد که در زمان تصدی خودش، در سال ۲۰۱۲ با عربستان سعودی همکاری کرد تا قیمت نفت بالا رود،‌ و افزود که در آن زمانی «هیچ تهدید متقابلی بین ریاض و تهران وجود نداشت.»

احمدی‌نژاد گفت که همکاری میان عربستان سعودی و ایران برای تامین امنیت آب‌های خلیج فارس و حل مشکلات یمن، افغانستان، و سوریه، از طریق تفاهم امکان‌پذیر است.

احمدی‌نژاد بار دیگر بر موضع خود در زمینه تحریم انتخابات و رای ندادن تاکید کرد ولی درباره اینکه آیا مردم را هم دعوت به تحریم خواهد کرد، گفت که او تنها به جای خود حرف می‌زند. او با تایید ضمنی این نظریه که رهبر ایران می‌خواهد رئیس‌جمهوری بعدی ایران چتری باشد که در زیر آن روند انتقال قدرت صورت بگیرد، درباره اینکه این فرد ابراهیم رئیسی است، گفت که چنین تحلیل‌هایی مبتنی بر اطلاعات درست نیست.

احمدی‌نژاد احتمال مطرح بودن مجتبی خامنه‌ای برای رهبری آینده را رد نکرد و گفت تحلیل‌هایی در این زمینه در ایران هست ولی نمی‌شود در حال حاضر قضاوت قاطعی درباره آن کرد. او حاضر نشد موضع خود را درباره این موضوع بیان کند.

او گفت که با بسیاری از مسئولان کنونی جمهوری اسلامی ایران اختلاف عقیده دارد، و افزود که دلیلی برای رد صلاحیتش در انتخابات اعلام نشده است. احمدی‌نژاد افزود که مطمئن نیست که در انتخابات آینده تقلب شود، «اما روند امور نشان نمی‌دهد که دولتی سر کار بیاید که از حمایت مردمی برخوردار باشد.»