فلسطین: دولت جدید اسرائيل «شاید حتی بدتر»‌ از نتانیاهو

وزارت خارجه فلسطین از نفتالی بنت پرسید: «موضع‌ شما راجع به راه‌حل دو دولتی چیست؟»

نفتالی بنت، نخست وزیر جدید اسرائیل - Emmanuel DUNAND / AFP

تشکیل دولت جدید در اسرائيل و پایان به دوازده سال زمام‌داری بی‌وقفه بنیامین نتانیاهو باعث خشنودی بسیاری از شهروندان این کشور شده است اما سازمان‌های فلسطینی لزوما چنین موضعی ندارند و مقام‌های گروه‌های مختلف فلسطینی واکنش‌هایی منفی داشته‌اند.

در رام‌الله، وزارت خارجه فلسطین گفت انتظار ندارد کابینه هشت حزبی نفتالی بنت تغییر چندانی در سیاست خود نسبت به فلسطین بدهد.

در بیانیه فلسطینی‌ها می‌خوانیم:‌ «این بار دولتی در اسرائیل تشکیل شده که نتانیاهو در آن نیست. اما درست نیست که این ‌را «دولت تغییر» بخوانیم مگر این‌که موضوع فقط این باشد که نتانیاهو دیگر در آن نیست. اما تخمین ما درباره سیاست‌های دولت جدید این است که هیچ فرقی نمی‌کنند و شاید حتی بدتر باشند.»

در نوار غزه، گروه حماس که مورد حمایت مالی حکومت ایران است، گفت به مبارزه با اسرائیل ادامه می‌دهد. فوزی برهوم، سخنگوی حماس، گفت: «دولت اسرائيل موجودیت اشغال‌گرِ اسکانی است که باید از طریق تمام اشکال مقاومت، که مهم‌ترینشان مقامت مسلحانه است، با آن مقابله کرد.»

برهوم گفت: «دولت در اسرائیل هر شکلی داشته باشد شیوه نگاه ما به نهاد صهیونیستی را عوض نمی‌کند. این نهاد اشغال‌گری و استعمار است و ما برای پس گرفتن حقوقمان باید مقابلش مقاومت کنیم.»

اسرائیل و حماس ماه گذشته (مه) درگیر جنگی ۱۱ روزه بودند که اسرائیلی‌ها به آن «عملیات محافظان دیوارها» نام دادند. درگیری بین نیروهای امنیتی اسرائیل و فسلطینی‌ها در بیت‌المقدس (اورشلیم)‌ جرقه تخاصمی بود که در روز ۱۰ مه منجر به شلیک راکت از سوی حماس به اسرائيل و سپس درگرفتن جنگ ۱۱ روزه شد.

دکتر سامی ابوظهری، دیگر سخنگوی حماس، گفت: «ما روی هیچ تغییری در دولت‌های اشغال‌گر حساب نمی‌کنیم چون همه‌شان در سیاست کشتن فلسطینی‌ها و مصادره حقوق آن‌ها متحدند.»

ابوظهری در عین حال اما تشکیل نشدن دولت توسط نتانیاهو را نتیجه «پیروزی مقاومت» خواند.

نتانیاهو مدت‌ها است رابطه خوبی با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، نداشته و در دوران دوازده سال زمام‌داری‌اش مذاکرات صلح در عمل هیچ پیشرفتی نداشته است.

نبیل ابوردینه، سخنگوی آقای عباس، گفت: «این مساله درونی اسرائیلی‌ها است. موضع ما همیشه روشن بوده. ما دولتی فلسطینی در مرزهای سال ۱۹۶۷ می‌خواهیم که بیت‌المقدس پایتخت آن باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما آقای بنت از نظر سیاسی حتی از نتانیاهو هم راست‌گراتر است و مواضعش در مورد فلسطین حتی بیشتر در تضاد با موازین بین‌المللی و راه‌حل دو دولتی است. مثلا حتی طرح صلحی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، ارائه کرده بود و زیادی نزدیک به نتانیاهو دانسته می‌شد از جانب آقای بنت، که در آن هنگام وزیر دفاع بود، رد شده بود. با این استدلال که مخالف هرگونه تشکیل دولت فلسطینی است. نتانیاهو در همان ابتدای دولت دومش در سال ۲۰۰۹ در یک سخنرانی معروف در دانشگاه بار ایلان گفته بود با اصل تشکیل دولت فلسطینی موافق است. او در دولت اول خود بارها با یاسر عرفات مذاکره کرده بود و به توافق‌هایی هم رسیده بودند.

بنت رئیس پیشین شورای شهرک‌نشینان غیرقانونی یهودی در کرانه غربی موسوم به «شورای یشا» است. او در ضمن جملاتی جنجالی و خصومت‌آمیز نسبت به عرب‌ها و فلسطینی‌ها به زبان آورده است. از او حتی یک‌بار نقل شده بود که: «من عرب‌های بسیاری را در زندگی‌ام کشته‌ام و این کار هیچ اشکالی ندارد.» البته او منکر چنین جملاتی شده بود و یکی از مشاورین ارشدش هم گفته دیگر با اظهارات اینچنینی فاصله گرفته است.

وزارت خارجه فلسطین در بیانیه گفته‌شده سوال‌هایی مشخص نیز پیش روی دولت بنت گذاشته است:‌ «موضع دولت جدید در رابطه با حق مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت و برپایی دولت مستقل با بیت‌المقدس شرقی به عنوان پایتخت آن چیست؟ موضع او در مورد شهرک‌نشینی و روند الحاق سرزمین‌های فلسطینی به خاک اسرائیل چیست؟ موضعش درباره بیت‌المقدس و احترام به وضع تاریخی و حقوقی آن‌جا چگونه است؟ موضعش در رابطه با توافق‌های امضا‌شده چیست؟ موضعش در رابطه با قطع‌نامه‌های مربوط به مشروعیت بین‌المللی چیست؟ موضعش در رابطه با راه‌حل دو دولتی و مذاکره بر بنیان اصل زمین برای صلح چیست؟»

مصطفی برغوثی، دبیر کل حزبِ «مبادره الوطنیه» فلسطین، هشدار داد که مواضع دولت بنت می‌تواند افراطی‌تر از دولت قبلی هم باشد. او به خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت: «این دولت هیچ فرقی با دولت نتانیاهو ندارد چرا که دولت اشغال‌گری، اسکان استعماری و تبعیض نژادی مثل دولت قبلی و حتی بدتر از آن است.» او تاکید کرد که بنت «افراطی‌تر از نتانیاهو» است.

آقای برغوثی به این اشاره کرد که بنت روز یکشنبه (۱۳ ژوئن) گفت که شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه غربی که از نظر قانون بین‌المللی غیرقانونی هستند شاید در منطقه «ث» این کرانه نیز ساخته شوند. بنا به توافق ۱۹۹۵ اسلو بین اسرائيل و فلسطینی‌ها، کرانه غربی به سمت بخش «آ» و «ب» و «ث» تقسیم شده که قرار است بخش «ث» تا زمان رسیدن به راه‌حل نهایی تحت کنترل کامل اسرائیلی‌ها باشد.

برغوثی گفت فلسطینی‌ها برای مقابله با «دولت نژادپرست» ‌اسرائیل باید دست به مقاومت مردمی و تحریم‌های اقتصادی بزنند.

برخلاف این واکنش‌های منفی، در میان شهروندان فلسطینی‌تبار اسرائیل واکنش‌های مثبت‌تری نسبت به دولت جدید وجود دارد. حمایت حزب «فهرست متحد عربی»‌ به رهبری منصور عباس از دولت جدید از مهم‌ترین عواملی بود که به آن امکان داد در مجلس به اکثریت برسد. دولت در ضمن شامل یک وزیر فلسطینی‌تبار از حزب چپ‌گرای میرتس است. در حزب چپ میانهِ کارگر نیز یک نماینده فلسطینی‌تبار وجود دارد که از تشکیل دولت جدید استقبال کرده است. ایمن عوده، رهبر فلسطینی‌تبار حزب کمونیست اسرائیل که چهره اصلی «فهرست مشترکِ» احزاب نماینده منافع فلسطینی‌تباران است، با دولت جدید مخالفت کرده است. اما او نیز پایان «عصر نتانیاهو» را خبر خوبی دانست. آقای عوده پیشتر گفته بود اگر برای پایان دادن به دولت نتانیاهو به رای ممتنع او نیاز باشد از آن دریغ نمی‌کند.