جی۷ خواستار تحقیق درباره منشأ ویروس کرونا و احترام چین به حقوق بشر شد

رهبران گروه ۷ در بیانیه‌ای، از برخی حساس‌ترین مسائل چین، از جمله تایوان، انتقاد کردند

گروه هفت، شامل ایالات متحده آمریکا، ژاپن، آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا و کانادا است-DOUG MILLS / AFP

رهبران هفت کشور قدرتمند جهان روز یکشنبه از چین به دلیل نقض حقوق بشر در استان سین‌کیانگ انتقاد کردند، خواستار وجود سطح بالایی از خودمختاری در هنگ‌کنگ، و نیز تحقیقات جامع درباره منشأ ویروس کرونا در چین شدند.

رهبران گروه جی‌۷ پس از اتخاذ موضع متحد در قبال چین، اطلاعیه مطبوعاتی منتقدانه‌ای صادر کردند که در مورد برخی از حساس‌ترین مسائل چین، از جمله تایوان، لحنی انتقادی دارد.

ظهور چین به عنوان یک قدرت عمده جهانی، در کنار فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد، از چشمگیرترین رویدادهای جغرافیایی-سیاسی جهان در تاریخ معاصر به شمار می‌روند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، چین را رقیب اصلی استراتژیک ایالات متحده آمریکا می‌داند و وعده داده است که با «سوءاستفاده‌های اقتصادی» چین مقابله کند و در برابر موارد نقض حقوق بشر در آن کشور بایستد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه هفت در اطلاعیه خود گفت:‌ «ما برای پیشبرد ارزش‌های خود تلاش می‌کنیم، از جمله از چین می‌خواهیم به حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین، به‌ویژه در سین‌کیانگ، و نیز سطح بالایی از خودمختاری در هنگ‌کنگ طبق تفاهم‌نامه مشترک چین و بریتانیا، احترام بگذارد.»

کارشناسان و گروه‌های حقوق بشری تخمین می‌زنند که بیش از یک میلیون نفر که عمدتا اویغورها و دیگر اقلیت‌های مسلمان چین هستند، در سال‌های اخیر بازداشت شده‌اند و در اردوگاه‌های کار اجباری در شمال‌غرب چین در استان سین‌کیانگ، به کار وادار شده‌اند.

کشورهای گروه هفت همچنین خواستار انجام شفاف مرحله دوم تحقیقات کارشناسی سازمان بهداشت جهانی درباره منشأ ویروس کرونا در چین شدند.

بایدن در این باره به خبرنگاران گفت:‌ «ما اجازه دسترسی به آزمایشگاه‌های تحقیقاتی را نیافته‌ایم.»

بایدن گفت هنوز معلوم نیست که آیا تماس خفاش با دیگر حیوانات و محیط زیست موجب بروز کووید-۱۹ شده است، یا کارهای آزمایشگاهی آن را پدید آورده است.

پیش از ابراز انتقاد کشورهای جی۷، چین به رهبران هفت قدرت اقتصادی جهان هشدار داد که روزهایی که گروه «کوچکی»‌ از کشورها برای سرنوشت جهان تصمیم می‌گرفتند، خیلی وقت است که سپری شده است.

گروه هفت، شامل ایالات متحده آمریکا، ژاپن، آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، و کانادا است.