توافق تاریخی اعضای جی ٧ در مورد مالیات شرکت‌های چند ملیتی

فیس‌بوک، آمازون و گوگل باید حداقل ١٥ درصد مالیات بپردازند

کشورهای ثروتمند سال‌ها تلاش کرده‌اند تا روشی را برای جمع‌آوری درآمد بیشتر از شرکت‌های بزرگ چندملیتی مانند گوگل، آمازون و فیس‌بوک بیابند - HENRY NICHOLLS / POOL / AFP

تعدادی از ثروتمندترین کشورهای جهان روز شنبه، به‌منظور بستن منافذ فرار مالیاتی برون مرزی که توسط برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، به یک توافق مهم رسیدند.

اعضای گروه هفت از نرخ مالیات شرکت‌های بزرگ تا سطح حداقل ۱۵درصد پشتیبانی می‌کنند و اقدامات لازم را برای اطمینان از پرداخت مالیات در کشورهایی که تجارت انجام می‌دهند، انجام می‌دهد.

به گزارش رویترز، ریشی سوناک، وزیر دارایی انگلیس به خبرنگاران گفت: «پس از سال‌ها بحث و گفتگو، وزیران دارایی جی ۷ به توافقی تاریخی برای اصلاح سیستم مالیات جهانی برای متناسب سازی آن با عصر دیجیتال دست یافته‌اند.»

این توافق‌نامه که می‌تواند پایه و اساس یک پیمان جهانی در ماه آینده باشد، با هدف خاتمه بخشیدن به "مسابقه‌ای برای رسیدن به قعر" است که در آن کشورها برای جذب‌های شرکت‌های بزرگ با نرخ مالیات پایین و معافیت‌های مالیاتی رقابت می‌کنند.

این فرار مالیاتی صدها میلیارد دلار برای خزانه عمومی این کشورها هزینه داشته است. کمبودی که اکنون برای جبران هزینه‌های هنگفت تأمین هزینه‌های بحران ویروس کرونا به فوریت بیشتری نیاز دارند . وزرا برای اولین‌بار از زمان ابتلا به بیماری همه‌گیر کووید -۱۹ در لندن به‌صورت رو در رو ملاقات کردند.

بر اساس نسخه‌ای از توافق نهایی که رویترز مشاهده کرده است، وزرای جی ۷ متعهد می‌شوند حداقل مالیات جهانی ۱۵ درصد را اجرا کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخشی از این متن آمده است: ما متعهد می‌شویم که به یک راه حل عادلانه در زمینه تخصیص مالیات دست یابیم، در حالی که در بعضی کشورهای بازار آزاد، ۲۰ درصد سود بیش از حاشیه ۱۰ درصد را برای بزرگترین و سودآورترین شرکت‌های چند ملیتی اعطا می‌کنند.

وزرا همچنین توافق کردند که در راستای عملکرد شرکت‌ها برای تأثیرات زیست محیطی خود به روش استاندارد حرکت کنند تا سرمایه‌گذاران بتوانند با سهولت بیشتری در مورد تأمین بودجه آنها تصمیم بگیرند که این یک هدف اصلی برای بریتانیا است.

کشورهای ثروتمند سال‌ها تلاش کرده‌اند تا روشی را برای جمع‌آوری درآمد بیشتر از شرکت‌های بزرگ چندملیتی مانند گوگل، آمازون و فیس‌بوک بیابند که مالیات کمی می‌پردازند و یا مالیات نمی‌پردازند و از این راه سود کسب می‌کنند.

حمایت دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده که با پیشنهاد اعمال نرخ مالیات حداقل ۱۵ درصد بر شرکت‌های بزرگ که از اعضای اصلی گروه جی ۷ است، به مذاکرات انگیزه تازه‌ای بخشید.

بیشتر از اقتصاد