فوتبال انتخابی جام جهانی: خیال عراق راحت شد، نگرانی ایران بیشتر

تیم ملی ایران برای زنده نگه‌داشتن امیدهای خود باید در بازی سه‌شنبه مقابل عراق پیروز شود

تیم ملی فوتبال عراق از هفت بازی خود ۱۷ امتیاز به دست آورده است - Karim SAHIB / AFP

صعود تیم ملی فوتبال عراق به مرحله نهایی رقابت‌ها، در مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر قطعی شد. به این ترتیب، بازی عراق و ایران برای عراقی‌ها  تشریفاتی خواهد بود.

عراق روز یکشنبه با پیروزی یک بر هیچ در برابر هنگ‌کنگ در هفتمین دیدار خود، و در پی شکست لبنان از کره جنوبی، به مرحله سوم مسابقات انتخابی جام جهانی راه یافت.

شاگردان سرچکو کاتانچ که از هفت دیدار خود ۱۷ امتیاز کسب کردند، صدرنشین گروه خود شدند، و حتی در صورت شکست در بازی پایانی مقابل ایران نیز به مرحله بعد صعود می‌کنند.

تیم ملی فوتبال ایران در دور دوم رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و جام ملت‌های ۲۰۲۳ چین در گروه سوم از هفت بازی برگزار شده، ۱۵ امتیاز به دست آورده است و باید روز سه‌شنبه از ساعت ۲۱ به وقت ایران، آخرین دیدار خود در این مرحله را در ورزشگاه خلیفه‌ در بحرین مقابل عراق برگزار کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قرعه‌کشی مرحله سوم مسابقات انتخابی جام جهانی براساس رده‌بندی فیفا انجام می‌شود، و صدرنشینی یا قرار گرفتن در رتبه دوم گروه، تاثیری در بخت تیم‌ها ندارد. بنابراین، نتیجه بازی با ایران برای عراق تفاوتی نخواهد داشت.

اما در اردوی تیم ملی ایران، وضع کاملا برعکس است. بازی هشتم برای ایران سرنوشت‌ساز است. در صورت پیروزی بر عراق، ایران صدرنشین گروه خود می‌شود و به مرحله بعدی صعود می‌کند.

اگر ایران با عراق مساوی کند، بخت صعود شاگردان اسکوکیچ به نتیجه بازی‌های گروه دیگر گره می‌خورد. اما اگر تیم ملی ایران به عراق ببازد، از گردونه رقابت حذف می‌شود و از راهیابی به جام جهانی باز می‌ماند.

به این ترتیب، عراق با توجه به قطعی شدن صعودش به مرحله بعدی، در بازی با ایران زیر فشار روانی نیست. این شاید تلاش ملی‌پوشان ایران را دوچندان کند، اما کارشان را هم سخت‌تر خواهد کرد.

عراق در صورت باختن به ایران در هشتمین بازی و قرار گرفتن در رتبه دوم گروه، جزو برترین تیم‌های دوم می‌شود و قطعا به مرحله بعد صعود می‌کند.

عراق اگر در هفته پایانی مقابل ایران شکست بخورد، با ۱۱ امتیاز به جدول تیم‌های دوم خواهد رفت. تیم عراق اکنون ۱۷ امتیاز دارد، اما اگر به جدول تیم‌های دوم برود، دو برد آن مقابل کامبوج حذف شده و ۱۱ امتیازی می‌شود. در این جدول قرقیزستان ۴ امتیازی است و در بهترین شرایط، ۷ امتیازی می‌شود. لبنان هم با ۱۰ امتیاز به کار خود پایان داد و اردن نیز در صورت شکست استرالیا ۱۱ امتیازی می‌شود، اما تفاضل این تیم در مقایسه با عراق بسیار پایین‌تر است و تنها روی کاغذ این بخت بعید را دارد که بالاتر از عراق قرار گیرد.

بیشتر از ورزش