کانادا به جمهوری اسلامی اجازه برگزاری انتخابات در آن کشور را نداد

دو کشور ۹ سال است که رابطه مستقیم سیاسی و سفارت یا مرکز دیپلماتیکی در کشور مقابل ندارند

اسماعیل موسوی، سخنگوی ستاد انتخابات ایران- تصویر از خبرگزاری ایرنا

اسماعیل موسوی، سخنگوی ستاد انتخابات ایران، اعلام کرد که پیگیری‌های وزارت کشور و وزارت امور خارجه ایران به‌منظور هماهنگی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کشور کانادا به نتیجه نرسیده و آن کشور اجازه برگزاری انتخابات به‌طور مستقیم را نداده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، سخنگوی ستاد انتخابات ایران، روز جمعه، ۲۱ خردادماه، از پیگیری موضوع  برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کشور کانادا ازطریق تماس نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران با سفیر کانادا در سازمان ملل خبر داد. 

به گفته موسوی، با درخواست سفیر کانادا، وزارت امور خارجه نامه‌ای در مورد برگزاری انتخابات مستقیم ریاست جمهوری در آن کشور، به سفارت سوئیس به‌عنوان حافظ منافع کانادا در تهران تحویل داده است، اما دولت کانادا پاسخی به آن نداده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کانادا از شهریورماه سال ۱۳۹۱ روابط سیاسی خود با ایران را قطع کرد و از آن زمان دو کشور سفارتخانه‌ یا مرکز رسمی دیپلماتیکی در کشور مقابل ندارند. چهار سال پیش، هم‌زمان با برگزاری دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری ایران نیز دولت کانادا اعلام کرده بود که نمی‌تواند امکان شرکت ایرانیان مقیم آن کشور در انتخابات را فراهم کند، زیرا براساس قوانین، «رای‌گیری از خارجی‌ها باید در اماکن دیپلماتیک کشور آن‌ها انجام شود».

سخنگوی ستاد انتخابات کشور اعلام کرد که با هماهنگی‌ ستاد انتخابات خارج از کشور مستقر در وزارت امور خارجه، با «دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در واشینگتن»، در یکی از شهرهای مرزی آمریکا نزدیک به مرز کانادا امکان رای‌گیری از ایرانیان مقیم کانادا فراهم شده است.

انتخابات ریاست جمهوری ایران قرار است روز ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ برگزار شود. از چندین هفته پیش از برگزاری این انتخابات، بسیاری از ایرانیان ساکن داخل و خارج ایران، کارزارهای گسترده‌ای برای تحریم انتخابات نظام جمهوری اسلامی ایران به راه انداخته‌اند.

هم‌زمان گروه‌هایی از مخالفان جمهوری اسلامی نیز برپایی تجمعاتی مقابل سفارتخانه‌ها و مراکز دیپلماتیک جمهوری اسلامی را در روز برگزاری انتخابات در ۲۸ خردادماه تدارک دیده‌اند.