پادشاه اردن خواستار گفت‌وگو و اصلاحات برای حفظ منافع ملی شد

روز شنبه، حمله مسلحانه‌ای به نیروهای امنیتی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی امان رخ داد

جلسه ملک عبدالله دوم با سران سیاسی در کاخ سلطنتی اردن -YOUSEF ALLAN /  / AFP

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، گفت که موفقیت این کشور بستگی به کسانی دارد که فارغ از اختلاف نظرها برای کار در جهت منافع کشور پای میز مذاکره می‌نشینند.

به گزارش خبرگزاری دولتی پترا در اردن، ملک عبدالله دوم، روز سه‌شنبه هشتم ژوئن، در ملاقات با مقام‌های دولتی گفت: «در روند اصلاحات، بر اساس احترام دوجانبه، صداقت و جدیت در جهت منافع اردن، در به روی همه پیشنهادها و دیدگاه‌ها باز است.»

پادشاه اردن همچنین گفت کار برای حفظ اعتماد، وجهه و آبروی پارلمان در میان مردم کشور، وظیفه همگان است.

ملک عبدالله این سخنان را دو روز پس از حمله حامیان اسامه العجارمه، قانونگذار اردنی، به نیروهای امنیتی ایراد کرد. به دنبال این حمله، عجارمه به دلیل تاثیرگذاری در ناآرامی‌ها از مجلس اخراج شد.

وزارت کشور اردن روز شنبه پنجم ژوئن، از حمله مسلحانه به نیروهای امنیتی در جاده‌ای در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی امان خبر داد و گفت که شماری از نیروها مجروح شده‌اند. به گفته شاهدان حمله از سوی حامیان عشره اسامه العجارمه بود که چند روز قبل به دلیل اهانت به مجلس، اخراج شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پادشاه اردن گفت باید میان مدرن‌سازی نظام سیاسی، اصلاح سازوکار عمومی و توسعه اقتصادی بر اساس روندی همگرا و حاکمیت قانون صورت گیرد.

او خواستار تعریف هدف غایی برای اصلاحات سیاسی و ایجاد برنامه جامع در راه رسیدن به هدف شد.

پادشاه اردن گفت برای رسیدن به اصلاحات مطلوب اقتصادی، باید برای جذب و ترغیب سرمایه‌گذاری و کاهش فقر و بیکاری تلاش شود.

ملک عبدالله گفت که اردن به حمایت از مردم فلسطینی ادامه می‌دهد. او گفت تلاش‌ها برای رسیدن به یک راه‌حل جامع و عادلانه همواره ادامه داشته است.

پادشاه اردن گفت:‌ «برای تضعیف اردن و مسئله فلسطینی توطئه‌ای شکل گرفته بود، ولی توانستیم با آن مقابله کنیم.»

پیشتر در اواسط فروردین، ملک عبدالله دوم به اختلاف در خاندان سلطنتی که چند روز قبل از آن در اتفاقی کم‌سابقه علنی شده بود، اشاره کرد و گفت «فتنه»‌ای که او را خشمگین و دردمند کرد، اکنون دفن شده است.

پیش از آن خبر بازداشت حمزه بن حسین، ولیعهد پیشین اردن و برادر ناتنی ملک عبدالله، همراه با دست‌کم ۱۶ نفر دیگر از شخصیت‌های برجسته اردن، منتشر شده بود.

او پس از آن در نامه‌ای وفاداری خود به پادشاه را اعلام کرد. دولت اردن حمزه را به توطئه و دست‌ داشتن در دسیسه‌ای فتنه‌جویانه برای بی‌ثابت کردن پادشاهی متهم کرده بود.