قیمت مرغ در ایران طی یک سال نزدیک به دو و نیم برابر شد

اردیبهشت ماه امسالُ‌قیمت هر کیلو مرغ تا مرز ۳۵ هزار تومان بالا رفت

افزایش قیمت مرغ از نیمه دوم سال گذشته آغاز شده است- عکس از تجارت نیوز

قیمت مرغ در اردیبهشت امسال نسبت به زمان مشابه سال قبل، ۱۳۴ درصد افزایش داشت و در برخی فروشگاه‌ها تا ۳۵ هزار تومان نیز به فروش می‌رسید. این در حالی است که بر اساس مصوبه هیئت دولت، برای واردات ۱۲۰ هزار تن مرغ با دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی مجوز صادر شده است. کارشناسان «کاهش عرضه و سودجویی» و همچنین نبود «نظارت» را مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت مرغ در ماه‌های اخیر دانسته‌اند.

قیمت مرغ که از سال گذشته تاکنون همواره سیر صعودی داشت، هفته‌ گذشته دوباره بالا رفت و با وجود اینکه بر اساس مصوبه دولت مجوز واردات ۱۲۰ هزار تن مرغ با ارز دولتی صادر شده بود، برخی فروشگاه‌ها اعلام کردند که مرغ دولتی نداریم و قیمت مرغ آزاد نیز به مرز ۳۵ هزار تومان رسیده است.

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که میانگین قیمت هر کیلو مرغ در اردیبهشت سال گذشته، ۱۱ هزار تومان بوده که این رقم در اردیبهشت سال جاری به مرز ۲۶ هزار تومان رسیده است؛ اما این قیمتی است که مرکز آمار ایران منتشر می‌کند وگرنه برخی مرغداری‌ها و فروشگاه‌ها هر کیلو مرغ را تا ۳۵ هزار تومان هم می‌فروشند و قیمت قطعات مرغ نیز تا کیلویی ۶۰ هزار تومان هم گزارش شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش ایسنا، افزایش قیمت مرغ از نیمه دوم سال گذشته آغاز شده است. در اسفندماه سال گذشته، هیئت‌وزیران در مصوبه‌‌ای مقرر کرد که شرکت پشتیبانی امور دام، ۵۰ هزار تن مرغ با ارز دولتی عرضه کند و در روزهای اخیر نیز مجوز برای واردات ۱۲۰ هزار تن مرغ صادر شد؛ اما آنچه در گزارش فروردین‌ماه گمرک ایران مشاهده می‌شود، واردات ۹۴ تن به ارزش ۱۸۲.۸ هزار دلار بوده است که اگر تمام این واردات با ارز چهار هزار و ۲۰۰ و مصوبه هیئت دولت صورت گرفته باشد، باز هم با رقم مصوب فاصله بسیار زیادی دارد و مشخص نیست چرا با وجود این مصوبه برای تنظیم بازار، واردات مرغ بسیار کمتر از مصوبه دولت بوده است.

کاهش عرضه و سودجویی را دلایل اصلی افزایش قیمت مرغ اعلام می‌کنند اما حبیب اسدالله نژاد، رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور، نقش تولیدکنندگان در کاهش عرضه و گران شدن مرغ  را رد  می‌کند. او به ایلنا گفته است: «هر چند هزینه تمام شده تولید مرغ برای مرغداران ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش داشته است، اما خرید از آن‌ها همچنان بر اساس نرخ مصوب انجام می‌شود.» او ضعف نظارت در حلقه‌های پس از کشتار تا بازار را زمینه‌ساز سودجویی و افزایش قیمت مرغ دانسته است اما برخی مسئولان در جهاد کشاورزی اعلام کرده‌اند که بر توزیع و عرضه، کاملا  نظارت می‌شود و اگر در این زمینه گرانفروشی رخ داده باشد، پیگیری خواهند کرد.

افزایش ۱۳۴ درصدی قیمت مرغ از سال گذشته تاکنون، در حالی اتفاق افتاده که تخصیص دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به واردات مرغ در قیمت آن، تاثیری نگذاشته است و در حالی که هیچ نهادی مسئولیت افزایش قیمت مرغ را بر عهده نمی‌گیرد، مردم ایران هر روز بیش از پیش با افزایش سرسام‌آور قیمت این کالای ضروری روبه‌رو می‌شوند.

بیشتر از اقتصاد