آمریکا نیمی از نیروهایش را از افغانستان خارج کرد

براساس برخی گزار‌ش‌ها اگر روند خروج با این سرعت پیش برود، تمام نیروهای آمریکایی تا میانه‌های ماه جولای از افغانستان خواهند رفت

اکنون کمتر از ۱۵۰۰ نیروهای آمریکایی در افغانستان باقیمانده است- JOHN MOORE / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

ژنرال مک‌کنزی، فرمانده ستاد نیروهای مرکزی آمریکا (سنتکام)، اعلام کرد که ایالات متحده ۵۰ درصد نیروهای باقی‌مانده‌اش را از افغانستان خارج کرده است.

همه نیروهای آمریکایی تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ از افغانستان خارج می‌شوند و به جنگ ۲۰ ساله با طالبان پایان خواهند داد.

ژنرال فرانک مک‌کنزی اعلام کرد که ایالات متحده نیمی از روند خروج سربازانش از افغانستان را انجام داده و در مسیر خروج کامل نظامیان تا ضرب‌الاجل تعیین شده قرار دارد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی (۲۰۲۱) را ضرب‌الاجل پایان جنگ ۲۰ ساله افغانستان تعیین کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژنرال مک‌کنزی دوشنبه (۷ ژوئن) گفت که ماه‌های پیش رو برای آینده افغانستان سرنوشت‌ساز خواهد بود و از دولت افغانستان و طالبان خواست که گفت‌وگوهای متوقف شده در دوحه را از سر گیرند.

او در گفت‌وگو با خبرنگاران مستقر در خاورمیانه گفت: «ما نیمی از کل روند خروج نظامیان را تکمیل کردیم و ضرب‌الاجل سپتامبر برای خروج کامل نیروها از افغانستان اجرایی خواهد بود. روند خروج به راحتی انجام می‌شود و در مسیرش قرار داریم.»

براساس برخی گزارش‌ها اگر روند خروج با همین سرعت پیش‌ برود، امکان دارد آخرین سربازان آمریکایی تا پایان ماه آینده میلادی (جولای) از افغانستان خارج شوند.

گروه طالبان هشدار داد که تا خروج کامل نیروهای خارجی بنا به توافقنامه صلح قطر در هیچ نشست صلحی شرکت نخواهند کرد.

تلاش‌ها برای ازسرگیری مذاکرات صلح بین طالبان و دولت جریان دارد و زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، در راس هیئت مشترک از چند نهاد آمریکا هم‌اکنون در کابل است تا بعد از دیدار با مقام‌های افغان و نمایندگان جامعه مدنی راهی قطر شود و با طرف‌های مذاکره‌کننده برای جان بخشیدن به روند صلح گفت‌وگو کند.

از سوی دیگر، ژنرال مک‌کنزی می‌گوید که با تکمیل روند خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، ایالات متحده سفارتش را در کابل تا زمانی باز نگه خواهد داشت که دولت افغانستان بخواهد و با حمایت از نیروهای امنیتی افغان، مبارزه خود علیه تروریسم را از راه دور انجام خواهد داد.

او هم‌زمان گفت‌وگو بین دولت و طالبان را حیاتی خواند. ژنرال مک‌کنزی گفت: «با خروج نیروهای ما چیزی که نیاز است توافق سیاسی است که به صلح بیانجامد. دولت افغانستان مایل است این کار را انجام دهد اما مطمئن نیستم طالبان چنین چیزی را انجام دهند. اکنون زمان آن رسیده است و متاسفانه زمان محدودی در اختیار داریم.‌»

بیشتر از جهان