هشدار سازمان ملل: قحطی تیگرای در کمین جان صدها هزار نفر

تیگرای منطقه‌ای واقع در شمالی‌ترین بخش اتیوپی بیش از همه دستخوش قحطی شده است

«جامعه بین‌المللی باید به راستی دست به کار شود و پولی را برای مقابله با بحران قحطی فراهم کند» - Ebrahim HAMID / AFP

رئیس بخش کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل هشدار داد شمال اتیوپی در آستانه قحطی است و جان صدها هزار نفر در خطر است.

به گفته مارک لاکوک وضعیتی شبیه فاجعه سال ۱۹۸۴ این کشور در حال رخ دادن است. در آن بحران باب گلداف، فوق ستاره گروه پاپ «بند‌ اید»، پول جمع‌آوری کرد تا برای قحطی‌زدگان غذا فراهم کنند.

تیگرای منطقه‌ای واقع در شمالی‌ترین بخش این کشور بیش از همه دستخوش قحطی شده است و دولت ملی هم با رهبران این منطقه در جنگ است. این رهبران زمانی دولت اتیوپی را در دست داشتند.

آقای لاکوک می‌گوید اقتصاد، کسب‌وکار، کشاورزی و کشتزارها از بین رفته است و هیچ گونه خدمات مخابراتی یا بانکی وجود ندارد. «از هم‌اکنون خبرهای مرگ‌ومیر ناشی از قحطی به گوش می‌رسد.»

او افزود برای سازمان‌های امداد بسیار دشوار است که غذا و کمک‌های بشردوستانه به تمامی نیازمندان برسانند. در جنگ بین نیروهای ریاست‌جمهوری اتیوپی و مخالفان تیگرایی که در نوامبر آغاز شد هزاران نظامی و غیرنظامی کشته شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اریتره همسایه اتیوپی که تا سال ۱۹۹۱ بخشی از این کشور بود از دولت مرکزی اتیوپی پشتیبانی کرد و سربازان اریتره متهم به دست داشتن در بسیاری از بدترین سرکوب‌ها در تیگرای هستند.

هفته پیش آقای لاکوک گفت حدود دو میلیون نفر در تیگرای آواره شده‌اند و تجاوز جنسی و سایر «خشونت‌های جنسی شنیع» به صورت گسترده و سازمان‌یافته رخ داده است. بیمارستان‌ها و مزارع نیز نابود شده‌اند.

آقای لاکوک گفت: «اکنون صدها هزار نفر در شمال اتیوپی دچاری قحطی هستند. از قحطی سال ۲۰۱۱ در سومالی که جان ۲۵۰ هزار نفر را گرفت این بدترین قحطی جهان در یک دهه گذشته است و شبیه فاجعه بزرگ سال ۱۹۸۴ در اتیوپی است. در قحطی سال ۸۵-۱۹۸۴ حدود دو میلیون آفریقایی بر اثر قحطی و بیماری‌های مرتبط با آن جان باختند و حدود نیمی از این مرگ‌ومیر در اتیوپی رخ داد.

آقای لاکوک از سران گروه هفت خواست در مورد این بحران جلسه‌ای تشکیل دهند و گفت: «جامعه بین‌المللی باید به راستی دست به کار شود و پولی را برای مقابله با این بحران فراهم کند.»

به گفته او سازمان ملل و دولت اتیوپی در ماه‌های اخیر به حدود دو میلیون نفر در مناطق در دست دولت کمک‌رسانی کرده‌اند. اما در مناطق در دست مخالفان تیگرایی «بارها و به عمد» از رسیدن غذا به مردم جلوگیری شده است.

او گفت: «آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی، باید کارهایی را که وعده داده انجام دهد و اریتره‌ای‌ها را وادار به ترک اتیوپی کند.»

گزارش تکمیلی در ای‌پی

© The Independent

بیشتر از جهان