تلاش اتمر برای حل بحران دیپلماتیک بین افغانستان و پاکستان

وزیر خارجه پاکستان به مشاور امنیت ملی گفت که «از حرف‌های خود خجالت بکشید»

حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان، از وضعیت پیش آمده بر اساس سخنان مشاور امنیت ملی کشورش در مورد پاکستان ابراز تاسف کرد و گفت، اجازه نمی‌دهد این وضع مانع همکاری بین دو دولت شود. 

در تازه‌ترین مورد شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، واکنش تندی به سخنان حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان، نشان داده است و گفته این حرف‌ها به تلاش‌های صلح با طالبان آسیب خواهد زد.

او می‌گوید: «عمران خان برای صلح به کابل می‌رود، ژنرال باجوه برای صلح به کابل می‌رود، رئیس آی‌اس‌آی برای صلح به کابل می‌رود، وزیر خارجه برای صلح به کابل می‌رود و شما پاکستان را "روسپی‌خانه" می‌دانید؟ خجالت بکشید و از حرف‌های خود پشیمان شوید.»

بازی اتهام بین دو همسایه بحران دیپلماتیک در شرایط حساسی وارد مرحله دیگری شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اختلاف‌ها در سطح رهبری دو دولت از آنجا شروع شد که حمدالله محب در سفر روز عید فطر به ولایت شرقی ننگرهار در ۱۳ ماه مه، پاکستان را به حمایت از تروریسم متهم کرد. اما چیزی که باعث برآشفتگی مقام‌ها در اسلام‌آباد شده است، انتقاد صریح محب از اقدام دولت پاکستان در سرکوب اقوام پشتون، بلوچ و سندی پاکستان بود.

آقای محب بی‌پرده گفت: «آن‌هایی که به مساجد و عبادتگاه‌های افغانستان حمله می‌کنند، قاری‌ها را قابل قتل می‌دانند اما در هیرا مندی جهاد روا نیست. اگر در جنگ بر ما پیروز می‌شوند، خوش می‌آیند اما با بی‌غیریتی کشور را رها نمی‌کنیم. چراکه فردا یک نسل دیگر بلند می‌شود و با انگیزه کشور را آزاد می‌کند.»

هیرا مندی در لاهور پاکستان منطقه چراغ قرمز است که از دوران استعماری بریتانیا وجود داشته و همچنان فعالیت دارد.

ناراحتی و غصب از اظهارات وزیر خارجه پاکستان به روشنی قابل لمس است.

آقای قریشی می‌گوید: «من امروز واضح و روشن می‌گویم. به من گوش دهید. پاکستان هزینه زیادی پرداخته. ما تابوت‌ها را روی شانه‌های خود انتقال داده‌ایم. ما درباره صلح حرف می‌زنیم. ما درباره ثبات حرف می‌زنیم، به عنوان وزیر خارجه پاکستان می‌گویم کلماتی که به کار می‌برید و به پاکستان اتهام وارد می‌کنید، اگر چنین اظهاراتی را متوقف نکنید، هیچ پاکستانی باوجدانی دیگر به شما قول نخواهد داد و حرف نخواهد زد.» 

بسیاری که به دلیل حمایت پاکستان از گروه طالبان حساسیت‌های ضدپاکستانی دارند، از سخنان محب استقبال کرده‌اند. اما کارشناسان افغان محب را به سوءاستفاده از احساسات مردمی برای «قهرمان‌سازی» متهم کرده و گفته‌اند در شرایطی که افغانستان بیش از هر چیز دیگر به حمایت پاکستان برای قطع خشونت و توافق با طالبان نیاز دارد، این سخنان برای منافع ملی کشور سازنده نیست.

 محب در فرصتی که هفته پیش فراهم شد از سخنانش عقب‌نشینی نکرد و گفت قطع رابطه پاکستان برای او تاثیری نخواهد داشت.

اما حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی کشور، از حالتی که به وجود آمده ابراز تاسف کرد.

او گفت: «اول مشاور محترم امنیت ملی از نام دولت افغانستان روی مساله قطع خون‌ریزی و پیشرفت در صلح تاکید کرده. این دو مساله نگرانی مردم افغانستان و دولت افغانستان است. دوم، دولت و مردم افغانستان به خوبی درک می‌کند که بدون همکاری پاکستان ممکن نیست در قطع خونریزی و در صلح پیشرفت بکنیم. همکاری با پاکستان برای دولت و مردم ما حتمی است. به این باور هستیم که در هر حالت گفت‌وگو و همکاری با پاکستان را حفظ کنیم. سوم، حالتی که ایجادشده چیزی نیست که در مناسبت‌های بین‌المللی خاص بین افغانستان و پاکستان ایجاد شده باشد. من از ایجاد این حالت متاسف هستم. اما باید صریحا عرض کنم که به هیچ وجه نمی‌گذاریم که این مانع همکاری بین دو دولت شود. البته همکاری بین دو دولت براساس خواست برحق مردم ما است که در آن جنگ و خونریزی پایان یابد و آتش‌بس دائمی صورت گیرد.»

 

بیشتر از جهان