هشدار رئیس شرکت اینتل: اثر منفی کمبود تراشه تا «سال‌ها» ادامه دارد

در نتیجه کمبود تراشه، خطوط تولید خودرو تعطیل و خرید پلی‌استیشن ۵ تقریبا ناممکن شده است

«همه‌گیری کرونا باعث چرخه رشدی انفجاری در قطعات نیم‌رسانا شده است که عرضه‌کنندگان نتوانسته‌اند با آن همگام شوند» - David Becker/AFP

رئیس شرکت اینتل هشدار داد کمبود جهانی تراشه‌های رایانه که دامن‌گیر همه چیز از دستگاه بازی پلی‌استیشن ۵ گرفته تا خودروها شده «سال‌ها» می‌تواند ادامه داشته باشد.

مجموعه‌ مشکلاتی از شیوع ویروس کرونا گرفته تا جنگ‌های تجاری این معضلات را پدید آورده و عرضه قطعات نیم‌رسانا را کاهش داده است. این وضعیت باعث شده تا تقاضا هم افزایش چشم‌گیری پیدا کند زیرا مردم برای آنکه بتوانند در دوران قرنطینه سراسری از درون خانه دورکاری کنند، کارهای تحقیقاتی انجام دهند و بازی کنند به خرید افزاره‌های جدید روی آورده‌اند.

در نتیجه خطوط تولید خودرو تعطیل شده است، خرید پلی‌استیشن ۵ تقریبا ناممکن شده و افزاره‌هایی مثل اجاق مایکرویو با کمبود روبه‌رو شده است و برای تامین کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین کالاهای مصرفی مجموعه‌ای از معضلات دیگر رخ داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، در نمایشگاهی تجاری گفت این معضلات رخ داده است چون همه‌گیری کرونا باعث «چرخه رشدی انفجاری در قطعات نیم‌رسانا» شده است که عرضه‌کنندگان نتوانسته‌اند با آن همگام شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز او در نشست مجازی نمایشگاه تجاری کامپیوتکس گفت: «برای رفع تنگناهای کوتاه‌مدت گام‌هایی در این صنعت برداشته شده است اما به چند سال زمان در بوم‌سازگان صنعت نیاز داریم تا بتوان کمبود در ظرفیت ریخته‌گری، زیرآیندها و اجزای سازنده را رفع کرد.

آقای گلسینگر در ماه آوریل در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست هم گفته بود که به نظر وی «چند سال» طول می‌کشد تا این آثار منفی برطرف شود.

شرکت اینتل هم اعلام کرده است در پی افزایش تولید است تا بتواند پاسخگوی تقاضا باشد.

آقای گلسینگر تنها مدیرعاملی نیست که درباره تداوم آثار منفی این بحران هشدار داده است. برای نمونه شرکت سازنده رایانه‌های کیفی ایسر نیز همین هفته هشدار داده بود تا سال آینده (۲۰۲۲) می‌تواند به تولید خود ادامه دهد و در حال حاضر فقط می‌تواند به نیمی از تقاضاهای جهانی پاسخ دهد.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی