وسیله‌ای که افکار انسان را مستقیم برای کامپیوتر ترجمه می‌کند

این پژوهش می‌تواند به افراد مبتلا به ناتوانی‌های شدید کمک کند تنها با استفاده از فکرشان، به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنند

«نمایش سریع و دقیق رمزگشایی اعصاب از علایم نوشتاری، فصل جدید هیجان‌انگیزی در توسعه فناوری‌های مفید عصبی است»- AFP

برای نخستین بار در جهان، دانشمندان یک «رایانه مغزی» ساخته‌اند که می‌تواند نوشتارهای ذهنی انسان را برای نشان دادن بر روی صفحه نمایش، بلافاصله به متن تبدیل کند.

این وسیله، که توسط کنسرسیوم «برین گیت» طراحی و ساخته شده است، دارای حسگرهایی است که سیگنال‌ها یا امواج مغزی مرتبط با نگارش دستی را، پیش از ترجمه همزمان برای رایانه، با نرخی معادل ۹۰ کاراکتر در دقیقه ثبت کند.

به گفته دکتر لی هاچبرگ که آزمایش بالینی این فناوری را مدیریت کرده است، «ماموریت مهم پژوهش کنسرسیوم برین گیت، بازسازی سریع و ادراکی ارتباطات افرادی است که ناتوانی‌های شدید گفتاری یا عضلانی دارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«نمایش سریع و دقیق رمزگشایی اعصاب از علایم نوشتاری، فصل جدید هیجان‌انگیزی در توسعه فناوری‌های مفید عصبی است.»

رکورد قبلی ثبت ترجمه فکر-به-متن ۴۰ کاراکتر در دقیقه بود، که رویکرد متفاوتی در استفاده از فکر فرد شرکت‌کننده در تحقیق درباره حرکت یک نشانگر بر روی حروف یا فشردن دکمه مربوط به هر حرف بر روی یک صفحه کلید مجازی داشت.

این پژوهش که روز چهارشنبه در مجله نیچر (طبیعت) منتشر شد، می‌تواند به افراد مبتلا به ناتوانی‌های شدید کمک کند تنها با استفاده از فکرشان، به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنند.

در آزمایش اولیه روش جدید، به یک داوطلب  ۶۵ ساله که از گردن به پایین فلج است، دو الکترود کوچک به اندازه قرص آسپرین اطفال در بخشی از مغزش که کنترل حرکت دست راستش را بر عهده دارد، متصل شد.

این سیستم به او امکان داد تا با همان سرعتی که یک نفر می‌تواند مطلبی را با استفاده از صفحه کلید مجازی تلفن‌های هوشمند بنویسد، به پرسش‌ها پاسخ دهد.

دکتر هاچبرگ گفت، «کسانی که در آزمایش برین گیت شرکت کرده‌اند، فوق العاده هستند.»

«روحیه پیشرو آنهاست که نه تنها به ما اجازه داد دیدگاه جدیدی از عملکرد مغز انسان داشته باشیم، بلکه به خلق سیستم‌هایی برای کمک به افراد فلج منتهی شد.»

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی