آغاز صدور گذرنامه کرونا در هفت کشور اروپایی

این گذرنامه در یک سازوکار سراسری و یکپارچه اروپایی و به‌منظور تسهیل سفر در اتحادیه اروپا صادر می‌شود

صدورگذرنامه کووید اتحادیه اروپا رایگان است و به‌صورت دیجیتال یا کاغذی در دسترس مسافران خواهد بود- Denis LOVROVIC / AFP

هفت کشور اروپایی صدور گذرنامه کووید برای شهروندان را به‌منظور تسهیل سفر در اتحادیه اروپا آغاز کردند.

بنابر اعلام کمیسیون اروپا، بلغارستان، جمهوری چک، دانمارک، آلمان، یونان، کرواسی و لهستان، هفت کشور عضو اتحادیه بودند که از روز سه‌شنبه، اول ژوئن (۱۱ خرداد)، با اتصال به سازوکار دیجیتال سراسری اروپا، صدور نخستین گذرنامه‌های کووید را آغاز کردند. 

پیش‌تر درپی توافق سیاسی کشورهای اروپایی، کمیسیون اروپا که در واقع نقش قوه مجریه در اتحادیه اروپا را برعهده دارد، از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی زیرساخت فنی یک سازوکار دیجیتال گذرنامه کووید در اتحادیه اروپا، به منظور تسهیل سفر شهروندان اروپا در کشورهای عضو اتحادیه، هم‌زمان با ادامه همه‌گیری کووید-۱۹ خبر داده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش یورونیوز، این سازوکار دیجیتالی سراسری ماه گذشته در ۲۲ کشور اروپایی ماه با موفقیت آزمایش شده است و پس از این هفت کشور، دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز با تکمیل سازوکارهای داخلی کشورها به این روند می‌پیوندند و سازوکار دیجیتال گذرنامه کووید از اول ماه ژوئیه ۲۰۲۱ در سراسر کشورهای اروپایی به‌کار گرفته خواهد شد.

گذرنامه‌ای که در این سازوکار صادر می‌شود، دربردارنده اطلاعات مربوط به واکسیناسیون علیه کووید-۱۹، در اختیار داشتن نتیجه منفی آزمایش کرونا یا بهبود شخص پس از ابتلا به کووید-۱۹ خواهد بود. این گذرنامه که به‌ رایگان صادر می‌شود، به‌صورت دیجیتال و کاغذی قابل دسترسی خواهد بود. سازوکار سراسری و یکپارچه اتحادیه اروپا به‌گونه‌ای است که تایید وضعیت واکسیناسیون یا ابتلا به کرونای مسافران از طریق کد ویژه مربوط به گذرنامه (QR code) در هریک از کشورهای اروپایی امکان‌پذیر خواهد بود.  

اورزولا فون‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، روز چهارشنبه، ۱۲ خردادماه، در حساب توئیتر خود اعلام کرد که تعداد واکسن‌های تزریق‌شده در کشورهای عضو این اتحادیه از ۲۵۰ میلیون دوز، فراتر رفته است.

بنابر اعلام فون‌درلاین، در حال حاضر بیش از ۸۰میلیون شهروند اروپا به‌طور کامل واکسینه شده‌اند و این اتحادیه در مسیر هدفش برای واکسینه کردن ۷۰ درصد از جمعیت شهروندان بزرگسال خود در ماه ژوئیه قرار دارد.       

کمیسیون اروپا پیش‌تر اعلام کرده بود که براساس برنامه واکسیناسیون خود در نظر دارد تا پایان ماه ژوئیه، ۷۰ درصد از ۴۵۰ میلیون نفر جمعیت اتحادیه اروپا، دست‌کم یک دوز واکسن کرونا دریافت کرده باشند.

بیشتر از جهان