پاسخ احمدی‌نژاد در انتقاد از ماجرای «هاله نور»: این حرف که به من نمی‌چسبد

«هر انسانی یک طول موج و نور است»

روایت محمود احمدی نژاد از ماجرای هاله نور - TIMOTHY A. CLARY / AFP

محمود احمدی نژاد در پاسخ به این سؤال که آیا شما به آیت‌الله جوادی آملی گفتید که در داخل یک هاله نور قرار گرفتید یا خیر اظهار داشت یک نفر از افرادی که در سالن حضور داشت این حرف را زد. بعد دستگاه اطلاعاتی یا هر کس دیگری که بود، این [صحبت‌ها را] تقطیع کردند و یک چیزی از آن در آوردند. این حرف که به من نمی‌چسبد.

او که در کلاب هاوس حضو یافته بود، در ادامه و در واکنش به سؤال مطرح شده گفت: «گفتم خودم حس خاصی داشتم. الآن هم این را می‌گویم. در تمام سخنرانی‌های مهم من این حس را دارم و طبیعی هم هست. حالا اگر واقعی این را بحث بکنیم، هر انسانی یک طول موج است (خنده)؛ یعنی هر انسانی یک طول موج و نور است. هرکسی نور خودش دارد. نمی‌دانم دانش و اطلاعات بعضی‌ها در چه حد است ولی فقط می‌خواهند هُو کنند، در حالی که این حرف را از قول یک نفر دیگری و در تأیید کلام آیت‌الله جوادی آملی گفته بودم.»

ماجرا از این قرار است که محمود احمدی‌نژاد پس از نخستین سفر خود به نیویورک که برای حضور در اجلاس سالانه سازمان ملل صورت گرفت، در مهرماه سال ۸۴ و با حضور در خانه آیت‌الله جوادی آملی مدعی شد: «وقتی در خیابان‌ها راه می‌رفتیم، به هر ساختمانی می‌رفتیم، همه توجهات به سمت هیئت ایرانی بود، کأنه هیچ‌کس دیگری نبود. من روز آخری که سخنرانی کردم، تقریباً همه سران بودند یکی از همان جمع به من گفت: «وقتی تو شروع کردی «بسم‌ا...» و «اللهم» را گفتی، من دیدم یک نوری آمد، تو را احاطه کرد و تو رفتی تو یک حصنی، یک حصاری. تا آخر؛ من خودم هم این را احساس کردم که فضا یک دفعه عوض شد و همه حدود بیست و هفت، هشت دقیقه تمام، این سران مژه نزدند. این‌که می‌گویم مژه نزدند، غلو نمی‌کنم، اغراق نیست. چون نگاه می‌کردم، همه سران مبهوت مانده بودند. انگار یک دستی همه آنان را گرفته بود، آنجا نشانده بود. چشم‌ها و گوش‌هایشان را باز کرده بود که ببینند از جمهوری اسلامی پیام چیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتشار فیلم این سخنان واکنش‌های گسترده‌ای را در آن زمان به دنبال داشت به‌طوری‌که حتی از آیت‌الله جوادی آملی که میزبان و شنونده این سخنان بود نیز انتقاد شد که چرا سکوت کرده است.
در واکنش به انتقادات، غلامحسین الهام، رئیس دفتر جمهور این سخنان را تکذیب کرد و آن را ساختگی و تروکاژ سینمایی دانست. این در حالی است که فیلم آن دیدار موجود است و این سخنان به‌وضوح در فیلم شنیده می‌شود.

در ادامه و در مناظره‌های انتخاباتی سال ۸۸، مهدی کروبی به همین موضوع اشاره کرد اما این بار محمود احمدی‌نژاد در مناظره زنده این ماجرا را تکذیب کرد.
پس از این تکذیب، محمدتقی سبحانی، از شاگردان و نزدیکان آیت‌الله جوادی آملی و همچنین عضو هیئت امنای دفتر تبلیغات اسلامی در قم که از حاضران در جلسه بود، روایت ادعای احمدی نژاد از هاله نور در خانه آیت‌الله جوادی آملی را تأیید کرد.

او در این مورد به یاس نو گفت: «به جز آیت‌الله جوادی آملی و آقای احمدی‌نژاد، حجت‌الاسلام کعبی عضو شورای نگهبان، آقای سعید جوادی آملی، فرزند حضرت آیت‌الله، استاندار وقت قم، رئیس نیروی انتظامی استان قم، رئیس وقت سازمان تبلیغات اسلامی قم، غلامحسین الهام، آقای موسوی، بنده و برخی دیگر در آن جلسه حضور داشتند. به‌اضافه اینکه دو دوربین که یکی متعلق به دفتر آیت‌الله جوادی آملی و دیگری متعلق به صداوسیمای قم بود از جلسه تصویر گرفتند. بنابراین آقای احمدی‌نژاد چگونه می‌تواند سخنانش درباره هاله نور را تکذیب کند؟»