ترودو: گور دسته‌جمعی ۲۱۵ کودک بومی کانادا، تنها مورد نیست

رهبران جوامع بومی کانادا، خواستار تحقیق در محل تک تک مدارس شبانه‌روزی‌های سابق، در سراسر کشورند

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا - Dave Chan / AFP

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، می‌گوید کشف باقی‌مانده اجساد بیش از ۲۰۰ کودک در محل پیشین یک آموزشگاه شبانه‌روزی کودکان بومی این کشور فقط همین یک مورد نبوده است.

آسوشیتد پرس گزارش کرد که آقای ترودو این اظهارات را روز دوشنبه و در پی تقاضای رهبران جوامع بومی کانادا ایراد کرد که خواستار تحقیق در محل تک تک مدارس شبانه‌روزی‌های سابق در سراسر کشورند.  

این مدارس، کودکان خانواده‌های بومی را از سراسر کشور گرفته و آموزش می‌دادند. 

اجساد این کودکان با استفاده از یک دستگاه رادار زیرزمینی در آموزشگاه شبانه‌روزی کودکان بومی «کملوپس» کشف شد که بزرگ‌ترین مدرسه از نوع خود در کانادا بوده است. ماموران باقی‌مانده اجساد ۲۱۵ کودک را در یک گور دسته‌جمعی یافته‌اند که برخی هنگام مرگ تنها سه سال داشتند.  

روزان کازیمیر، رهبر دولت محلی منطقه بومیان «تِکَمپلوس تِه سِمِمپموم» در ناحیه بومی‌نشین «فِرست نِیشِنز» در بریتیش کلمبیای کانادا این واقعه را «یک فقدان باورناپذیر» توصیف کرد که «در مورد آن حرف زده‌اند اما هرگز ثبت نشده است».

آقای ترودو گفت: «از بابت سیاست شرم‌آوری که کودکان بومی را از جوامعشان می‌ربود عمیقا متاسفم.»

او گفت: «متاسفانه این یک استثنا و تنها مورد (از قتل کودکان بومی) نیست. ما آن را پنهان نخواهیم کرد. باید واقعیت را بپذیریم. (این) مدارس شبانه‌روزی یک واقعیت بوده است ـ فاجعه‌ای که در این‌جا وجود داشته است، در کشور ما و باید مسئولیت آن را بپذیریم. کودکانی که از خانواده‌هایشان جدا می‌کردند یا آسیب‌دیده باز می‌گشتند یا اصلا بر نمی‌گشتند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مدارس شبانه‌روزی مسیحی با بودجه دولت از قرن نوزدهم تا سال‌های ۱۹۷۰ فعال بودند. بیش از ۱۵۰ هزار کودک از اقوام اولیه کانادا ملزم به نام‌نویسی در این مدارس بودند که هدف برنامه‌های آن ادغام کودکان در جامعه کانادا بود.

در این مدارس کودکان مجبور به گرویدن به دین مسیحیت شده و اجازه تکلم به زبان بومی خود را نداشتند.   

گزارش‌ها حاکی از آن است که بسیاری از آن‌ها مورد ضرب و جرح، آزار جنسی و اهانت قرار می‌گرفتند. برآورد شده که حدود ۶ هزار نفر آن‌ها در این مدارس شبانه‌روزی‌ جان باخته‌اند.

در سال ۲۰۰۸، دولت کانادا برای اعمال این سیاست پوزش خواست و اذعان داشت که ضرب و جرح و تجاوز جنسی در این آموزشگاه‌ها معمول بوده است. گفته می‌شود بسیاری از دانش‌آموزان  تماس خود را با والدین و رسومشان از دست داده بودند.

رهبران جوامع بومی کانادا می‌گویند تجربه کودکانی که به این آموزشگاه‌ها رفته‌اند، دلیل عمده شیوع الکلیسم و استفاده از مواد مخدر در مراکز اسکان بومیان کانادا بوده است. 

دولت کانادا پرچم این کشور را در سوگ کودکانی که جان خود را از دست دادند به حالت نیمه افراشته در آورده و آقای ترودو وعده داده با وزرای کابینه در مورد اقدام‌های بیشتر برای حمایت از بازماندگان آموزشگاه‌های یادشده، مشورت خواهد کرد.

قرار است تحقیق‌های بیشتری در محل آموزشگاه شبانه‌روزی «کملوپس» انجام شود. از کارشناسان پزشکی قانونی خواسته خواهد شد اجساد کودکان را شناسایی کرده و به خانواده‌هایشان بازگردانند.  

جَگمیت سینگ، رهبر حزب اقلیت «دموکراسی نوین» از پارلمان کانادا خواست تا به سرعت در مورد این واقعه تشکیل جلسه دهد.

او گفت کشف اجساد کودکان «تعجب‌آور نیست» و این «واقعیت آموزشگاه‌های شبانه‌روزی» بوده است.

او افزود: «اجساد ۲۱۵ کودک بومی در یک گور دسته‌جمعی بی‌نشان یافت شده است. هربار به گورهای دسته‌جمعی بی‌نشان فکر می‌کنیم، حواسمان متوجه کشتار در یک کشور دوردست می‌شود. این (کانادا) یک کشور دوردست نیست.» 

آموزشگاه شبانه‌روزی «کملوپس» بین سال‌های ۱۸۹۰ تا ۱۹۶۹ فعال بوده است. سپس دولت فدرال کانادا مدیریت آن را از کلیسای کاتولیک گرفت و آن را تا سال ۱۹۷۸ که کاملا تعطیل شد، به یک آموزشگاه روزانه تبدیل کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان