کانادا به خانواده جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی اقامت دایم می‌دهد

وزیر خارجه کانادا: رفتار جمهوری اسلامی «خلاف وجدان» است

محمد جواد ظریف در یک فایل صوتی در مورد فاجعه سرنگونی هواپیمای اوکراینی می‌گوید به مقامات گفتم بگویید چه شده تا «علاج» کنم-Cole Burston / AFP

دولت فدرال کانادا اعلام کرد، روند اقامت دایم خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی را تسهیل می‌کند و آنها می‌توانند اقامت دائم این کشور را داشته باشند. این سیاست در حال حاضر شامل خانواده قربانیانی است که مقیم یا شهروند کانادا بودند.

دولت کانادا این اقدام را گامی در جهت همدردی با خانواده‌هایی عنوان کرده که همچنان به دنبال اجرای عدالت هستند.

هواپیمای اوکراینی با ۱۷۶ مسافر و خدمه بامداد هجدهم دی‌ماه ۱۳۹۸ بر فراز آسمان تهران هدف موشک‌های سپاه پاسداران قرار گرفت. آن هم در زمانی که سپاه در جبهه‌ای دیگر سرگرم پرتاب موشک به پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق بود تا انتقام قاسم سلیمانی، فرمانده کشته شده سپاه قدس را بگیرد. اما باوجود شرایط جنگی منطقه پرواز ممنوع اعلام نشد.

کانادا که بیشترین تعداد مسافران کشته شده در این پرواز را دارد (۵۵ شهروند و ۳۰ نفر با اقامت دائم)، در یک سال و نیم گذشته اقدامات متعددی برای کمک به خانواده قربانیان انجام داده است. در همین مدت به گفته خانواده قربانیان آنها در ایران تحت فشار امنیتی و ارعاب و تهدید از سوی جمهوری اسلامی قرار داشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن جان‌باختگان پرواز ۷۵۲، از کانادا خواسته است که سپاه پاسداران را گروه «تروریستی» معرفی کند.

این انجمن تاکید دارد که همچنان به دنبال حقیقت سرنگونی هواپیمای اوکراینی است.

دولت‌های کانادا و اوکراین نیز از ایران خواسته‌اند به پرسش‌ها در این زمینه پاسخ دهد.

مارک گارنو، وزیر امور خارجه کانادا نیز رفتار ایران در ۱۵ ماه گذشته را «خلاف وجدان» خوانده است.

به گزارش «گلوبال نیوز» او در کمیته پارلمان کانادا با اشاره به ماه‌ها خودداری جمهوری اسلامی از تحوییل جعبه سیاه هواپیما، تاکید کرد که تهران هنوز توضیح نداده که چرا در آن شب آسمان خود را نبسته بود. گارنو همچنین تاکید کرد که تهران انگشت اتهام را به سوی اپراتور و افراد رده پایین نشانه رفته و به پرسش‌ها در مورد تصمیم‌گیرندگان اصلی شلیک به هواپیمای اوکراینی پاسخ نمی‌دهد.

این درحالی است که مقامات جمهوری اسلامی تا سه روز سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه را تکذیب می‌کردند و تنها زمانی اعتراف کردند که شواهد غیرقابل انکاری از برخورد موشک با این هواپیما منتشر شد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در فایل صوتی که اخیرا از او منتشر شده، می‌گوید: «از آنها خواستم بگویید چه شده تا علاج کنم». اما ظاهرا به او دستور داده می‌شود که در توییتر برخورد موشک به هواپیما را تکذیب کند.

بیشتر از جهان