نتیجه تبلیغات ضد واکسن: بازگشت سرخک به ایران

تبلیغات ضد واکسن و همه‌گیری ویروس کرونا باعث شیوع دوباره سرخک شد

یکی از برنامه‌های واکسیناسیون در ایران که با مشارکت یونیسف انجام شد- twitter: @UNICEF_IRAN

نگرانی مردم برای حضور در مراکز درمانی، درگیری سیستم درمان کشور برای مقابله با کرونا و تبلیغات ضد واکسن، سه دلیل مهم و اصلی افزایش موارد ابتلا به سرخک در کشور هستند. بر اساس اعلام رئیس اداره بیماری‌های قابل‌پیشگیری وزارت بهداشت از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۴ مورد ابتلا به سرخک در کشور گزارش شده و این در حالی است که در تمام سال گذشته فقط سه مورد ابتلا گزارش شده بود. سرخک یک بیماری عفونی حاد است که در دهه‌های پیش منجر به فوت بسیاری از کودکان شد. 

به گزارش ایسنا و به نقل از محسن زهرایی، اغلب کودکان مبتلا به سرخک از سیستان و بلوچستان هستند ولی مواردی از بیماری هم در استان‌های هرمزگان، خراسان رضوی و تهران مشاهده شده است.

همه‌گیری کرونا و توقف واکسیناسیون سرخک

همه‌گیری ویروس کرونا و نگرانی مردم برای حضور در مراکز درمانی برای واکسیناسیون کودکان، به عنوان یکی از دلایل مهم شیوع دوباره سرخک به شمار می‌رود. این وضعیت در کشورهای دیگری از جهان نیز وجود دارد. هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا بالغ‌ بر۲۰ کشور جهان از جمله بنگلادش و نیجریه برنامه واکسیناسیون سرخک را متوقف کردند. این اقدامات نگرانی و واکنش سازمان‌های جهانی از جمله یونیسف را در پی داشت. طبق اعلام یونیسف اختلال در واکسیناسیون کودکان، به دلیل بحران کرونا، می‌تواند سلامت ۱۱۷ میلیون کودک را در جهان به خطر بیندازد و حتی منجر به مرگ بسیاری از آن‌ها شود. سازمان جهانی بهداشت نیز در ماه آوریل سال گذشته از کشورها و خانواده‌ها خواست که با رعایت موارد بهداشتی واکسیناسیون کودکان را ادامه دهند و اعلام کرد: «ما نمی‌توانیم کودکان را از کرونا نجات دهیم اما باعث مرگ آن‌ها بر اثر سرخک شویم.»

تبلیغات ضد واکسن

یکی دیگر از دلایل مهم شیوع دوباره سرخک، به‌خصوص در کشورهای اسلامی، تبلیغات منفی علیه واکسن است. نکته‌ای که رئیس اداره بیماری‌های قابل‌پیشگیری وزارت بهداشت، نیز به آن اشاره کرده و گفته که این حرکت آسیب‌زاست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه‌های مخالف واکسن، با القای اینکه بیماری‌هایی مثل فلج اطفال و سرخک کاملا ریشه‌کن شده‌اند، از طریق تبلیغات منفی، خانواده‌ها را درباره واکسیناسیون کودکان خود دچار تردید می‌کنند. این در حالی است که سرخک به عنوان یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های عفونی همچنان با قدرت سرایت بالا رواج دارد و به قول زهرایی تنها سد محافظتی از آن واکسیناسیون است. فلج اطفال نیز در مناطقی از پاکستان و افغانستان که گروه‌های اسلام‌گرای افراطی با تبلیغات منفی مانع انجام واکسیناسیون می‌شوند همچنان مشاهده می‌شود. آن‌ها واکسیناسیون را عملی غیرضروری می‌دانند و ادعا می‌کنند واکسن‌ها باعث عقیم‌سازی کودکان می‌شوند.

مخالفت با واکسیناسیون و تبلیغ منفی علیه آن پدیده‌ای است که از دهه هفتاد آغاز شده بود اما در سال‌های اخیر با گسترش شبکه‌های اجتماعی، جریان‌هایی در نقاط مختلف جهان علیه برنامه واکسیناسیون کودکان تبلیغات منفی و گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند.

مخالفان واکسیناسیون فقط اسلام‌گرایان افراطی نیستند؛ در برخی کشورهای غربی نیز جریان‌هایی علیه برنامه واکسیناسیون تبلیغ می‌کنند و آن‌ را پوششی برای کسب درآمد شرکت‌های بزرگ داروسازی می‌دانند اما سازمان جهانی بهداشت می‌گوید تبلیغات منفی علیه واکسیناسیون از طرف هر گروه و به هر دلیلی که باشد بازی با جان میلیون‌ها کودک در جهان است و در صورت ادامه جریانات ضد واکسن بیم آن می‌رود که بیماری‌هایی مثل سرخک، دیفتیری و فلج اطفال دوباره شیوع پیدا کند.

در ایران نیز تبلیغات علیه واکسیناسیون کودکان به خصوص در سال گذشته افزایش یافت. مخالفان واکسیناسیون در کشور طیف‌های مختلفی را در بر می‌گیرند از برخی افراد مشهور گرفته تا برخی رسانه‌های رسمی و طرفداران طب اسلامی. مروجان طب اسلامی که در ایران قدرت ویژه‌ای نیز دارند از واکسیناسیون به عنوان «جنایت علیه بشریت» یاد می‌کنند و آن را «حربه و دستاویز صهیونیست برای نسل‌کشی» می‌دانند.

خرداد سال گذشته خبرگزاری تسنیم مدعی شد بنیاد خیریه «بیل گیتس» که واکسیناسیون میلیون‌ها کودک را در کشورهای فقیر آفریقایی و آسیایی بر عهده گرفته «باعث شیوع بیماری‌های گوناگونی از جمله فلج اطفال در هند، عقیم‌سازی جوانان در کنیا با واکسن کزاز و مرگ بسیاری از کودکان در کشورهای در حال توسعه با حمایت سازمان بهداشت جهانی شده است.»

مخالفان واکسیناسیون کودکان که در شبکه‌های اجتماعی با راه‌اندازی هشتگ‌هایی مثل «واکسیناسیون ممنوع» تبلیغات وسیعی را در این زمینه سازمان‌دهی می‌کردند و مدعی می‌شدند واکسیناسیون کودکان، کمک به ثروتمندتر شدن شرکت‌های داروسازی، پاییز سال گذشته با ممنوعیت فیس‌بوک با تبلیغات ضد واکسن روبرو شدند.

پاییز سال گذشته فیس‌بوک اعلام کرد مانع انتشار تبلیغاتی می‌شود که دلسردی و تردید افراد را برای تزریق واکسن در پی دارد. 

موج تبلیغات ضد واکسیناسیون در ایران نیز که در خرداد سال گذشته به اوج خود رسیده بود، در نهایت با واکنش وزارت بهداشت روبرو شد که به نظر می‌رسد قدرت چندانی در برابر مروجان طب اسلامی و سنتی ندارد. رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت ایران با انتقاد شدید از افراد و گروه‌هایی که به ضد واکسن دامن می‌زنند گفت که اظهارات ضد واکسیناسیون می‌تواند جرم تلقی شود.

اما چنانچه گفته شد وزارت بهداشت ایران در برابر مروجان طب اسلامی از قدرت و اختیارات کافی برخوردار نیست و نتیجه تبلیغات منفی که سال گذشته به اوج خود رسیده بود، امروز می‌توان در اخباری که از شیوع دوباره سرخک در میان کودکان حکایت دارد جستجو کرد. 

سرخک یکی از سخت‌ترین بیماری‌های عفونی است که در دهه‌های گذشته باعث مرگ کودکان زیادی در نقاط مختلف جهان شده است. محسن زهرایی، از خانواده‌ها درخواست کرده در صورت تب و مشاهده دانه‌هایی روی صورت و بدن کودکشان به پزشک اطفال مراجعه کنند.