درخواست از شاهزاده هری: القاب سلطنتی را رها کن!

«هری قادر است در مقام یک شهروند عادی بدون مرتبه سلطنتی اعتقادهای شخصی‌اش را در چارچوب حقوق شهروندان عادی مطرح کند»

«شاهزاده هری، دوک ساسکس به القاب سلطنتی نیازی ندارد» - Emma McIntyre/AFP

حدود بیست‌وپنج هزار نفر عریضه لیدی کالین کَمبل، کارشناس امور مربوط به خاندان سلطنتی انگلستان، را امضا کرده‌اند که در آن از شاهزاده هری خواسته شده از همه القاب سلطنتی‌اش صرف‌نظر کند تا بتواند آزادانه اعتقادهای شخصی‌اش را بدون آنکه عواقب آن دامن خود یا پادشاهی انگلستان را بگیرد، مطرح کند.

هدف این عریضه که در تارنمای «چِنج دات اوُرگ» منتشر شده، دعوت از شاهزاده هری برای درخواست «داوطلبانه» از ملکه انگلستان برای «تعلیق القاب، مقام و نحوه خطاب» اوست.

در متن این عریضه گفته شده که «هری قادر است در مقام یک شهروند عادی بدون مرتبه سلطنتی اعتقادهای شخصی‌اش را در چارچوب حقوق شهروندان عادی مطرح کند بدون این احتمال که عواقب آن به نهاد سلطنت یا روابط میان قدرت‌های دوست لطمه بزند. او (در این‌ صورت) آزاد خواهد بود عقایدش را هرقدر نامطلوب بدون توجه به عواقب آن بیان کند؛ عواقبی که در صورت حفظ مقام سلطنتی‌اش اجتناب ناپذیر خواهد بود.»

خانم کمبل که همچنین مولف کتاب «مگان و هری: داستان واقعی» است، در گفت‌وگو با نشریه دیلی استار گفت: «من آن (عریضه) را با این گمان که کاری درست است شروع کردم. با مردم ـ با بسیاری از آن‌ها ـ که فکر می‌کنند این کاری درست و یک راه حل است صحبت کردم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم کمبل، زندگینامه‌نویس ۷۱ ساله در ادامه افزود: «این بهترین راه حل است زیرا دست هری را باز می‌گذارد بدون آنکه عواقب آن به خودش، نهاد سلطنت انگلستان و مردم بریتانیا لطمه بزند.»

خانم کمبل همچنین گفت که دوک ساسکس «نیازی» به القاب سلطنتی ندارد زیرا او «اکنون بیش از حد برای آن بزرگ شده» و اینکه «همچنان نظر عموم را جلب می کند».

این نویسنده بریتانیایی که جامائیکایی تبار است گفت: «آن‌ها (هری و مگان) همچنان می‌توانند "نشان تجاری" خود را بفروشند و روی هویتشان سرمایه‌گذاری کنند، اما دستکم این امر شبهه‌ای درباره این واقعیت باقی نمی‌گذارد که هری، این کار به عنوان یک فرد انجام می‌دهد نه به عنوان عضوی از خانواده سلطنتی که در قبال کشور و ملت وظایفی دارد.» 

به همین گونه، در اوایل ماه مه و پس از پخش مصاحبه افشاگرانه دیگری از هری با یک شبکه آمریکایی، یکی از مشاوران ارشد کاخ باکینگهام از زوج سلطنتی خواست  القاب خود را کنار بگذارند.

گفته می‌شود شاهزاده هری اعضای ارشد خاندان سلطنتی را با مصاحبه «رسوایی‌آور» و «عاری از رحم و شفقت» هفته گذشته‌اش با بازیگر سینما «دَکس شِپِرد» در پادپخش (پادکست) «آرمچِر اِسکپِرت» متحیر کرد.  

هری ۳۶ ساله به آقای شپرد گفت که او و مگان که دومین فرزندشان را باردار است، به آمریکا نقل مکان کردند تا به گفته او چرخه این «درد وراثتی» را بشکنند.

هری در اشاره به پدرش گفت: «او با من همان گونه رفتار کرد که با او رفتار شده بود. دردهای وراثتی زیادی (در میان خانواده سلطنتی) وجود دارد که از فرد به فرد منتقل می‌شود. آیا زندگی پیرامون شکستن چرخه‌ها نیست؟ سرزنشی در کار نیست.»  

شاهزاده هری همچنین زندگی یک عضو خاندان سلطنتی را به «ترکیبی میان شوی ترومن (اشاره به فیلم سال ۱۹۸۸ جیم کِری در مورد مردی که نسبت به اینکه تمام زندگی‌اش یک شوی تلویزیونی است، بی‌توجه است) و حضور در یک باغ وحش تشبیه کرد». 

© The Independent

بیشتر از زندگی