آب تهران در آستانه جیره‌بندی

در روزهای گذشته شاهد معدوم شدن حجم زیادی از محصولات آب‌بر مانند هندوانه در برخی استان‌ها بودیم

۲.۳ میلی‌متر بارندگی در فروردین ماه به ثبت رسید که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۱۳۲ میلی‌متر ثبت شده است- رکنا

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به کاهش ۳۷ درصدی بارش‌های استان نسبت به سال آبی گذشته اظهار داشت که تهران در وضعیت نارنجی قرار دارد و اگر مصرف آب افزایش یابد؛ امکان جیره‌بندی وجود دارد. در حال حاضر سرانه مصرف آب در تهران به ۲۴۰ لیتر و در شهرهای استان تهران هم به ۲۱۰ لیتر رسیده است.

به گزارش ایرنا، محمدرضا بختیاری با بیان اینکه فروردین امسال بی‌سابقه‌ترین شرایط بارش در استان تهران بود، گفت: ۲.۳ میلی‌متر بارندگی در فروردین ماه به ثبت رسید که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۱۳۲ میلی‌متر ثبت شده است و نشانگر کاهش بسیار زیاد بارش در تهران طی این ماه است.

او در ادامه ضمن انتقاد از کاشت و تولید محصولات کشاورزی که به آب زیاد نیاز دارند گفت در روزهای گذشته دوباره شاهد معدوم شدن حجم زیادی از محصولات آب‌بر مانند هندوانه در برخی استان‌ها بودیم.

پیش از این نیز، محمد شهریاری، مدیر دفتر بهره‌برداری از تأسیسات آبی آب منطقه‌ای تهران اعلام کرد از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ورودی سدها با کاهش ۳۰ درصدی مواجه بودند. میزان کاهش ذخایر آبی مخازن سدهای استان تهران ۲۶۷ میلیون مترمکعب برآورد شده که معادل ظرفیت کامل سدهای امیرکبیر و لتیان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتشار اخباری مبنی‌بر احتمال جیره‌بندی آب در تابستان ۱۴۰۰ نیز چندان غافلگیرانه نیست، چرا که در روزهای پایانی اسفندماه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اعلام کرد که ۲۲۰ شهر در تابستان ۱۴۰۰ با تنش آبی مواجه می‌شوند و در جدول مربوطه اگر شهری ۱۰ درصد کمبود آب داشته باشد رنگ زرد، اگر ۱۰ تا ۲۰ درصد کمبود آب داشته باشد رنگ نارنجی، و اگر بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کمبود داشته باشد، از نظر تنش آبی‌رنگ قرمز خواهد بود.

بر اساس اعلام وزارت نیرو مصرف آب شرب در کشور حدود هفت میلیارد مترمکعب است که بالغ بر یک میلیارد آن به تهران اختصاص دارد، یعنی چیزی حدود یک‌ششم مصرف آب کل کشور.

با انتشار اخباری در مورد مواجهه ۱۲ کلان‌شهر با بحران تأمین آب و شروع جیره‌بندی آب در شهر کرج در سال جاری، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز توضیحاتی در این مورد منتشر کرده است.

در اطلاعیه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور که در نهم فروردین ماه منتشر شد، آمده است: «از سالیان گذشته به دلیل مسائل مختلفی به ویژه خشکسالی‌های متوالی، تعدادی از شهر‌های کشور در معرض تنش آبی قرار گرفته‌اند. منظور از تنش آبی، فزونی مصرف نسبت به تأمین در پیک روزانه در فصل تابستان است.»

بر اساس این اطلاعیه، تعداد شهر‌های در معرض تنش آب شرب، از ۵۴۷ شهر در تابستان سال ۱۳۹۴ به ۱۷۰ شهر در تابستان سال ۱۳۹۹ کاهش یافته است و هیچ کلان‌شهر کشور دارای جیره‌بندی آب نیست.