«نشت ویروس از آزمایشگاه‌ها، همیشه وجود داشته است»

جو بایدن، هفته قبل از نهادهای اطلاعاتی خواست تلاش خود را «دوچندان» کنند تا منشا ویروس کرونا مشخص شود

اسکات گوتلیب، رئیس پیشین سازمان غذا و دارو - Zach Gibson / AFP

رئیس پیشین سازمان غذا و دارو (اف.دی.ای) ایالات متحده با گفتن اینکه نشت ویروس از آزمایشگاه‌ها «همیشه اتفاق می‌افتاده» ظاهرا بر نظریه سرچشمه گرفتن کووید‌ـ۱۹ از آزمایشگاهی در ووهان صحه گذاشته است.

اسکات گوتلیب در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس گفت: «راستش را بخواهید این نوع نشت از آزمایشگاه همیشه اتفاق می‌افتاد. حتی همین‌جا در ایالات متحده نیز چنین رویدادهای ناگواری داشته‌ایم. در چین هم منشا شش مورد آخر شیوع سارس-۱ آزمایشگاه‌ها بوده‌اند. مورد آخر این شیوع‌ها بسیار گسترده بود و چین در ابتدا اعلام نکرد که این ویروس از آزمایشگاه سرچشمه گرفته است.

آقای گوتلیب با جان دیکرسون، مجری برنامه «رویاروی ملت» در شبکه سی‌بی‌اس، راجع به کتاب خودش به نام «گسترش بی‌مهار: چرا از کوید‌ـ ۱۹ شکست خوردیم و بعدی را چطور شکست دهیم» مصاحبه می‌کرد.

او افزود: «بسیار مهم است که بدانیم احتمال نشت از آزمایشگاه چقدر بوده است تا بتوانیم آماربرداری‌های بهتری در اطراف این آزمایشگاه‌ها، کارهایشان، افزایش امنیتشان و تضمین مناسب‌سازی آن‌ها را بیشتر در کانون توجه بین‌المللی قرار دهیم. همچنین باید به بهداشت عمومی از منظر امنیت ملی بنگریم. کووید به ایالات متحده بسیار بیشتر از بسیاری کشورها آسیب زد. آسیبی که به ایالات متحده وارد شد خارج از حد بود.»

آقای گوتلیب پیشتر هم گفته بود اگر ویروس از آزمایشگاهی در ووهان سرچشمه گرفته باشد نیاز به «فرد افشاگری» داریم تا حقیقت مشخص شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «گمانم نکنم هرگز به کنه ماجرا پی ببریم. مگر آنکه فرد افشاگری پیدا شود. به فرض آنکه آزمایشگاهی سرچشمه این ویروس باشد، البته من نمی‌گویم این طور است فقط فرض می‌کنم، حقیقت آشکار نمی‌شود مگر فرد افشاگری پیدا شود یا حکومت چین عوض شود.

ابتدای ماه جاری میلادی  (مه) هم در خبرها آمده بود که ماه‌ها قبل از شناسایی نخستین مورد ابتلا به کووید‌- ۱۹ در ووهان، چند محقق موسسه ویروس‌شناسی ووهان در چین بر اثر ابتلا به یک بیماری دارای نشانه‌هایی شبیه آنفلوآنزا کارشان به بیمارستان کشید.»

اسکات گوتلیب در مورد نظریه نشت کووید‌ـ ۱۹ از آزمایشگاه می‌گوید: «این نوع نشت از آزمایشگاه همیشه اتفاق می‌افتاده، حتی همین‌جا در ایالات متحده نیز چنین رویدادهای ناگواری داشته‌ایم. در چین هم منشا شش مورد آخر شیوع سارس-۱  آزمایشگاه‌ها بوده‌اند.» - رویاروی ملت ، ۳۰ مه ۲۰۲۱

برای نظریه نشت ویروس از آزمایشگاه ووهان هیچ‌گونه شواهد تعیین‌کننده وجود ندارد و کارشناسان بسیاری خواهان تحقیق و تفحص عمیق‌تری در این باره هستند.

باید احتمال نشت از آزمایشگاه را نه به صورت تک‌افتاده بلکه بر مبنای احتمال‌های علمی محض بررسی کنیم و دانسته‌هایمان در مورد واقعیت‌های موقعیتی پذیرفتنی را هم در نظر بگیریم. دیگر نمی‌توان فقط به داوری علمی محض اتکا کرد بلکه باید بر اساس کلیت موضوع ارزیابی امنیتی هم انجام داد.

دکتر اسکات گوتلیب، ۲۷ مه ۲۰۲۱

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، نیز هفته قبل از نهادهای اطلاعاتی خواست تلاش خود را «دوچندان» کنند تا منشا ویروس کرونا مشخص شود و به آن‌ها ۹۰ روز مهلت داد تا به نتیجه‌ای برسند. آقای بایدن همچنین در مصاحبه با خبرنگاران گفت همین که نهادهای اطلاعاتی به نتیجه‌ تعیین‌کننده‌ای برسند یافته‌هایشان را در اختیار عموم خواهد گذاشت.

در ادامه بحثی که هفته قبل در مورد منشا کرونا درگرفت روز یکشنبه دکتر اسکات گوتلیب، رئیس پیشین سازمان غذا و داروی ایالات متحده، از «روی دیگر سکه» یعنی سرچشمه گرفتن کوویدـ ۱۹ از آزمایشگاهی در ووهان چین گفت.

برنامه امروز صبح سی‌بی‌اس، ۳۰ مه ۲۰۲۱

آقای گوتلیب گفت: «نکته دیگری که در این کتاب از آن گفته‌ام نگریستن به این گونه خطرها از منظر امنیت ملی و از جمله دخالت دادن بیشتر نهادهای اطلاعاتی ما در چنین ماموریتی است. از قدیم برای ارزیابی خطرها و کشف این نوع شیوع‌ها متکی به پیمان‌های بین‌المللی و همکاری محقق‌ها و توافق‌های چندجانبه بوده‌ایم.

او افزود: «فکر می‌کنم باید مراقبت‌های بهتری انجام دهیم و برای انجام چنین ماموریتی از ابزارهای خودمان در حوزه امنیت ملی هم استفاده کنیم.»

© The Independent