در انتخابات امسال خبری از انگشت جوهری نیست

برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی انگشت زدن هنگام رای دادن اجباری نخواهد بود

سعید محمد به همراه اعضای ستاد انتخاباتی خود با سید ابراهیم رئیسی دیدار و گفت‌وگو کردند-ATTA KENARE / AFP

هم‌زمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری چهار انتخابات در ایران، وزارت کشور اعلام کرد برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، انگشت زدن در هنگام رأی دادن اجباری نخواهد بود.

معاون سیاسی وزیر کشور وزارت کشور اعلام کرد که در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، نامزدها و هواداران آن‌ها نباید در محل‌های سرپوشیده جمع شوند.

جمال عرف در یک گفتگوی تلویزیونی، شب گذشته گفت: «تجمع در مکان‌های مسقف وجود ندارد مگر در ستاد نامزدها که بر اساس رنگ شهرها، تعداد افراد متفاوت است. اولویت‌ها برگزاری تجمعات در مکان‌های روباز است که باید از حداقل ظرفیت آن یعنی ۳۰ درصد ظرفیت استفاده کرد. در همین اماکن هم فاصله اجتماعی و ماسک باید رعایت شود. کارناوال انتخاباتی ممنوع است. نامزدها از طریق صداوسیمای استان‌ها با مردم سخن خواهند گفت. حضور نامزدها در بین مردم هم باید با رعایت پروتکل‌ها باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با پیگیری اخبار نامزدها، نمی‌توان مطمئن بود کدام‌یک از آن‌ها به‌طورجدی وارد تبلیغات انتخاباتی خواهند شد. ممکن است در روزهای پیش رو یک یا دو نامزد به نفع دیگر کاندیداها از ادامه رقابت صرف‌نظر کنند. ممکن است علیرضا زاکانی، سعید جلیلی و امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی با توجه به نزدیک بودن نظرات سیاسی‌شان به رئیسی، با وعده بودن در دولت او، از نامزدی انصراف دهند.

همین‌طور تلاش نامزدهای برای گرفتن حمایت رد صلاحیت شده‌ها نیز ادامه دارد. با اعلام حمایت سعید محمد از ابراهیم رئیسی، شایعه شهردار تهران شدن سعید محمد دوباره در میان فعالان سیاسی مطرح‌شده است. به گزارش فارس، امروز، یکشنبه، سعید محمد به همراه اعضای ستاد انتخاباتی خود با سید ابراهیم رئیسی دیدار و گفت‌وگو کرد. پس‌ازآن او در پیامی در توییتر از مردم خواست با شرکت در انتخابات «با انگیزه و نشاط و مشارکت حداکثری حماسه‌ای بزرگ و افتخارآفرین را رقم بزنند.»

 از سوی دیگر در جبهه اصلاح‌طلبان که تاکنون اظهارنظر رسمی درباره نامزد موردحمایتشان به رسانه‌ها اعلام‌نشده است، زمزمه‌هایی از امکان حمایت محمد خاتمی از عبدالناصر همتی، رئیس در آستانه برکنار شدن بانک مرکزی، به گوش می‌رسد. همتی شب گذشته در یک گفتگوی زنده در کلاب هاوس عنوان کرد «آمده تا روحانی آخرین رئیس‌جمهوری ایران نباشد.»

محسن مهر علیزاده نیز تلاش می‌کند تا به‌عنوان چهره اصلاح‌طلب یا نزدیک به اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو، رأی‌ها را به‌سوی خود بکشاند. ستاد انتخاباتی او در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ستاد انتخاباتی دکتر محسن مهرعلیزاده، به عنوان تنها نامزد انتخاباتی اصلاح‌طلب تائید صلاحیت شده، با اعتقاد به قانون اساسی و اصول و مشی و منش اصلاح‌طلبی، معتقد است علی‌رغم همه محدودیت‌ها و گلایه‌ها می‌توان حماسه‌ای دیگر از جنس دوم خرداد آفرید»

بااین‌حال، هم در اینکه او تنها نامزد تائید صلاحیت شده اصلاح‌طلبان باشد تردید وجود داد و هم در اینکه با اوج گرفتن بحث تحریم انتخابات، امکان به وجود آمدن «دوم خردادی دیگر» بعید به نظر می‌رسد.

تبلیغات نامزدها در شبکه‌های رادیو و تلویزیونی، از امروز آغاز می‌شود. بر اساس قرعه‌کشی انجام‌شده قبلی، محسن رضایی در شبکه یک سیما، عبدالناصر همتی در بخش خبری شبکه دو و سید امیرحسین قاضی زاده‌هاشمی در جام جم برنامه خواهند داشت. دیگر نامزدها هم در رادیو پیام، رادیو اقتصاد، جوان و ایران حاضر می‌شوند.