تکلیف بنیاد بشردوستانه ۵۰ میلیارد دلاری بیل و ملیندا گیتس چه می‌شود؟

بیل و ملیندا تاکید کرده‌اند که نسبت به بنیاد متعهدند و هم‌چنان در این راه با یکدیگر همکاری خواهند کرد

بیل گیتس و همسرش ملیندا به زودی از یکدیگر جدا می‌شوند - Ludovic MARIN / AFP

در پی گذشت روزها پس از آنکه بیل گیتس و ملیندا فرنچ گیتس اعلام کردند در حال طلاق هستند گویا این زوج نوع‌دوست درحال مذاکره راجع به راه‌هایی برای ایجاد تغییرات چشم‌گیر ساختاری و مدیریتی در بنیاد خودشان هستند که یکی از بزرگ‌ترین بنیادهای خیریه جهان است.

این زوج که به زودی از هم جدا می‌شوند و گرداننده بنیاد بیل و ملیندا گیتس هستند خبر طلاقشان را در توییتر منتشر کرده‌اند اما گفتند: «بنیاد را با هم اداره خواهند کرد.»

بنا به گزارش وال‌استریت ژورنال به نقل از منابعی که هویت آنها را افشا نکرد این بنیاد خیریه که دارای حدود ۵۰ میلیارد دلار موقوفه است و سالانه نزدیک به ۵ میلیارد دلار صرف امور خیریه‌ای مختلف می‌کند ممکن است دستخوش تغییراتی شود زیرا شرکا در حال مذاکره برای ایجاد هیئت‌مدیره و استفاده از مدیران بیرونی هستند.

خانم فرنچ گیتس هم خواهان ایجاد تغییرات مدیریتی است تا در تصمیم‌گیری‌های بنیاد بتوان پایداری درازمدت ایجاد کرد.

مارک سوزمن، مدیرعامل بنیاد گیتس، هم به کارکنان بنیاد گفته است که فعالانه با آقای گیتس و خانم فرنچ در حال گفت‌وگو است تا «پایداری درازمدت و ثبات بنیاد تقویت شود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای سوزمن گفت: «هنوز تصمیمی نگرفته‌ایم. بیل و ملیندا دوباره تاکید کرده‌اند که نسبت به بنیاد متعهدند و هم‌چنان در این راه با یکدیگر همکاری خواهند کرد. این مذاکرات بخشی از نقشه عاقلانه آنها برای آینده است.»

او گفت مشغول مذاکره و بررسی اقدام‌هایی است که این دو به همراه وارن بافتِ میلیاردر، سومین شریک اصلی‌شان در بنیاد، می‌توانند انجام دهند.

بیش از ۱۵ سال پیش آقای بافت بیش از ۲۷ میلیارد دلار از ثروتش را به این بنیاد نوع‌دوستانه آورده است.

طلاق یکی از پولدارترین زوج‌های جهان ابهام‌هایی پیرامون آینده بنیاد بیل و ملیندا گیتس ایجاد کرده بود، بنیادی که در دوره همه‌گیری کرونا کمک‌های زیادی به بشر کرده و ۱ میلیارد دلار به طرح‌های تولید واکسن بخشیده است.

پس از اعلام این خبر، موجی از شایعات و گزارش‌های رسانه‌ای در مورد روابط خارج از ازدواج آقای گیتس و روابط وی با جفری اپشتاین مجرم آزار جنسی به راه افتاد.

بلومبرگ به نقل از ماریبل موری، تاریخدان اقدام‌های بشردوستانه، گفت افزایش اعضای هیئت‌مدیره این بنیاد بسیار بزرگ موجب دموکراتیک‌تر شدن تصمیم‌گیری‌ها خواهد شد.

وی گفت: «این تصمیم به نفع هر دو طرف است، زیرا از طرفی بنیاد گیتس بیشتر تحت نظارت و موشکافی قرار دارد و از دیگر سو، منطقی است زوجی که جدا شده و یک نفر دیگر به جز خودشان در هیئت‌مدیره نیست دیگرانی را هم به اتاق جلسه راه بدهد.»

© The Independent

بیشتر از اقتصاد