تعداد فروشندگان خودرو بیش از خریداران است

سرمایه‌گذاری در بازار خودرو کاهش یافته است

در حال حاضر تقاضا در بازار خودرو کم است و تنها محدود به تقاضاهای مصرفی است - عکس از خبرآنلاین

علی‌رغم مجوز شورای رقابت برای افزایش قیمت خودروهای تولید داخل، بازار خودرو به دلیل اینکه تعداد فروشندگان خودرو بیش از خریداران است، هیچ‌گونه افزایش قیمت و رشد معامله را تجربه نکرده است.

به گزارش ایسنا، بر اساس مصوبه صادر شده، قیمت محصولات گروه ایران‌خودرو به طور متوسط ۸.۲ درصد و محصولات گروه سایپا به طور متوسط ۸.۹ درصد افزایش یافته است. با اینکه از ابتدای هفته قیمت‌های جدید محصولات دو خودروساز اصلی اعلام شده است، بازار خودرو واکنشی نسبت به این مصوبه نشان نداد و تغییری در قیمت‌ها ایجاد نشده است.

در همین رابطه، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با اشاره به عدم رونق بازار خودرو اظهار داشت در حال حاضر تقاضا در بازار خودرو کم است و تنها محدود به تقاضاهای مصرفی است؛ هیچ تقاضای کاذبی به لحاظ سرمایه‌گذاری در بازار خودرو وجود ندارد و اگر معامله‌ای انجام شود، توسط مصرف‌کننده‌های واقعی است.

سعید موتمنی افزود با توجه به اینکه در شرایط فعلی بیش از آنکه خریدار در بازار وجود داشته باشد، فروشنده دیده می‌شود، ممکن است صاحبان خودرو قیمت‌ها را در سایت‌های فروش افزایشی ثبت کنند اما معامله حقیقی به جز در موارد معدود و برای تأمین نیاز به خودرو مصرفی، در بازار شکل نمی‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر و در پی درخواست شرکت‌های خودروسازی، روز ۱۳ اردیبهشت‌ماه سال جاری، شورای رقابت مجوز افزایش قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ کشور با هدف متعادل‌سازی قیمت در بازار خودرو صادر کرد. این افزایش قیمت که بر اساس تورم بخشی یک‌ساله اعلام شده توسط بانک مرکزی و پس از کسر تورم‌های اعمال شده قبلی در سه ماهه اول و دوم سال ۱۳۹۹ و در نهایت پس از اعمال متغیرهای کیفیت و بهره‌وری محاسبه شده که برای تمامی خودروهای مشمول دستورالعمل قیمت‌گذاری شورا صادر شده است، تا پایان شهریور ۱۴۰۰ اعمال و اجرا می‌شود.

بسیاری از کارشناسان صنعت خودروسازی کشور را بیمار می‌دانند که به دلیل انحصار امکان بهبود آن وجود ندارد.

سال گذشته و پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا، بازار خودروی ایران نیز دستخوش تغییرات شد و با کاهش شدید قیمت‌ها مواجه شد.

وزیر صنعت؛ معدن و تجارت همان زمان در‌باره شرایط بازار خودرو گفت در دوران فراوانی ارز نیز نتوانستیم خودروی مناسب به مردم تحویل داده و با حمایت‌ها بی‌جا از دو شرکت دولتی و انحصار در این دو شرکت، هرگونه دخالتی در این شرکت‌ها کرده‌ایم.

بیشتر از اقتصاد