پس از اعلام تأیید صلاحیت‌ها: میزان مشارکت در حال حاضر ۳۶ درصد است

این پایین‌ترین تخمین از مشارکت بر اساس نتایج ایسپا از شهریور سال گذشته است

تخمین ایسپا از کاهش میزان مشارکت در انتخابات خبر می دهد - عکس از ایسپا

در جدیدترین نظرسنجی انجام شده توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) درباره میزان تمایل مردم به شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری، میزان مشارکت در حال حاضر (۶ خرداد ماه) ۳۶ درصد است که نسبت به دور پیشین (هفته قبل) ۷ درصد کاهش داشته است.

در این گزارش ایسپا متغیرهایی مانند محافظه‌کاری برخی از پاسخگویان در نظرسنجی تلفنی، تعداد پاسخگویانی که با پرسشگران همکاری نمی‌کنند و نسبت تقریبی مشارکت کسانی که گفته‌اند احتمالاً در انتخابات شرکت خواهند کرد مؤثر است.

درباره میزان تمایل مردم به شرکت در انتخابات ۱۴۰۰ نیز، اعلام شد که ۳۷.۷ درصد کل پاسخگویان گفته‌اند قطعاً در انتخابات شرکت خواهند کرد و ۷.۷ درصد گفته‌اند به‌احتمال زیاد شرکت خواهند کرد.

از شهریور سال ۹۹ ایسپا به بررسی افکارعمومی در مورد شرکت در انتخابات پرداخته است. بر این اساس میزان مشارکت در دامنه ۳۶ تا ۴۳ درصد در نوسان بوده است. اما آخرین دور نظرسنجی که پس از اعلام تأیید صلاحیت‌ها صورت گرفت، پایین‌ترین میزان مشارکت در انتخابات را تخمین می‌زند.

در همین گزارش به میزان مقبولیت نامزدهای فعلی نیز اشاره شده است. بر این اساس ابراهیم رئیسی در حال حاضر در میان کسانی که حاضر به مشارکت در انتخابات هستند با ۴۳ درصد در صدر قرار دارد و نفر دوم محسن رضایی با ۳.۷ درصد است. در همین حال ۴۸ درصد همین افراد گفته‌اند که هنوز نمی‌دانند به چه کسی باید رأی بدهند.

نظرسنجی صدا و سیما

در نظرسنجی‌ای که در هفته اول اردیبهشت ۱۴۰۰ از طرف مرکز پژوهش و سنجش مرکز آمار صدا و سیما انجام گرفته است، تنها ۳۲.۸ درصد از مردم گفته‌اند که قطعاً در انتخابات شرکت می‌کنند.

این موضوع زمانی مهم می‌شود که بدانیم در تمامی انتخابات‌های قبلی صدا و سیما تمام تلاش خود را برای افزایش شور انتخاباتی و انگیزه مردم برای مشارکت انجام می‌داد و از انتشار آمارهای زیر ۵۰ درصد عموماً خودداری می‌کرد. با این حال این نهاد که رئیس آن از سوی رهبر جمهوری اسلامی منصوب می‌شود، این باز صراحتاً اعلام کرد که میزان قطعی مشارکت در انتخابات حدود ۳۳ درصد است.

ایران اینترنشنال

به جز مراکز نظرسنجی و اطلاع‌رسانی داخل ایران، در خارج از کشور نیز نظرسنجی‌هایی صورت‌گرفته است. ایران اینترنشنال پیش از اعلام نتایج تأیید صلاحیت‌ها یک نظرسنجی انجام داد که بر اساس آن تنها ۲۷ درصد از مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت می‌کنند و رقابت اصلی میان ابراهیم رئیسی و محمود احمدی‌نژاد است.اگرچه حال می‌دانیم که احمدی‌نژاد تأیید صلاحیت نشده و اعلام کرده که در انتخابات شرکت نمی‌کند.

گروه مطالعات افکارسنجی ایرانیان (گمان)

مؤسسه گمان نیز به‌عنوان یکی از مراکز نظرسنجی، در اسفند سال ۹۹ اعلام کرد که ۱۲.۱ درصد قطعاً اعلام کرده‌اند که در انتخابات شرکت می‌کنند.

پیش‌تر، رئیس ستاد انتخابات کشور اعلام کرد که ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر، واجد شرایط شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری در ۱۴۰۰ هستند.