ثبت «روز ملی هندوها و سیک‌ها» در تقویم ملی افغانستان 

در سال‌های اخیر یک عبادتگاه در کابل و نیز گردهمایی پیروان هندوها در استان ننگرهار مورد حملات تروریستی قرار گرفت

سیک‌ها و هندوهای افغانستان همواره از وضعیت بد امنیتی و تشدید حملات به عبادتگاه‌هاشان از سوی گروه‌های تروریستی شکایت داشته‌اند - Diptendu DUTTA / AFP

ارگ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که قرار است به دستور محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری این کشور، روز ملی فرهنگی هندوها و سیک‌های افغان در تقویم ملی افغانستان درج شود. 

نمایندگان هندوها و سیک‌های افغان در دیدار با محمد اشرف غنی در ارگ ریاست جمهوری از مشکلات خود در زمینه‌های آموزشی و تحصیلی، آزمون کنکور، امنیت، سرپناه، و غصب و فروش مکان‌های شخصی و عام‌المنفه سخن گفتند و خواستار توجه حکومت شدند. آنان همچنین از آقای غنی خواستند تا برای ارج نهادن به فرهنگ ملی هندوها و سیک‌ها، یک روز را به آن عنوان در تقویم ملی افغانستان نام‌گذاری کند. 

بنا به گزارش‌ها، رئیس جمهوری افغانستان پس از شنیدن خواسته‌ها، مشکلات و پیشنهادهای هندوها و سیک‌های افغان، به آنان گفت: «شما در تاریخ افغانستان جایگاه رفیعی دارید و آرزو دارم که یک ‌بار دیگر باعث همدلی، رفاه، و توسعه تجارت در کشور شوید. شما بخش جداناپذیر جامعه افغانی هستید.»

در پی آن دیدار، آقای غنی از نهادهای مسئول کشور خواست که در مرکز تحقیقاتی کوشانی در آکادمی علوم افغانستان، بخشی را تحت عنوان مرکز تحقیقاتی «هندوها و سیک‌های» افغان ایجاد کنند و نیز یک روز را در تقویم ملی افغانستان به نام روز فرهنگی هندوها و سیک‌های افغان درج کنند.

رئیس جمهوری غنی همچنین گفت:«گورستان سیک‌ها در شهر گردیز باید حفاظت شود و در چارچوب پروژه‌های بازسازی قرار گیرد و تمام محلات و مکان‌های عمومی هندوها و سیک‌ها شناسایی شود تا از غصب و فروش آن جلوگیری گردد.»

آقای غنی در آن دیدار از وزارت معارف کشور خواست که مشکلات اداری در پیوند با مدارس هندوها و سیک‌ها در استان‌های ننگرهار و کابل را در مدت دو هفته حل کند و در نخستین فرصت ممکن آن مراکز بازگشایی شود.

در پی رهنمون‌ها و دستورات آقای غنی، سندپال سینگ خالصه، مشاور ارشد رئیس جمهوری افغانستان در امور هندوها و سیک‌های افغان، و انارکلی هنریار، عضو مشرانو جرگه، و شماری از نمایندگان سراسری آنان از رئیس جمهوری غنی تشکر کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پایان آن دیدار، نمایندگان هندوها و سیک‌های افغانستان حمایت خود را از نظام جمهوریت، روند صلح در کشور، و نیروهای امنیتی و دفاعی افغان اعلام کردند. 

از چند سال به این‌سو، سیک‌ها و هندوهای افغانستان همواره از وضعیت بد امنیتی، افزایش تبعیض و تعصب‌ورزی، توهین و تحقیر مردم، غصب شدن املاک‌شان از سوی زورمندان، و تشدید حملات به عبادتگاه‌هاشان از سوی گروه‌های تروریستی شکایت داشته‌اند و دارند. آنان در موارد متعدد و روزافزونی نگرانی‌های خود را از طریق رسانه‌ها و نمایندگان‌شان در نهادهای حکومتی اعلام کردند، اما به گفته آنان هیچ توجه جدی در آن زمینه صورت نگرفت. تا سرانجام شمار زیادی از آنان مجبور به مهاجرت شدند و در مواردی هم به گونه‌ دسته‌جمعی از کشورهای خارجی پناهندگی گرفتند.

در سال‌های اخیر یک عبادتگاه آنان در کابل و نیز گردهمایی آنان در استان ننگرهار مورد حملات تروریستی قرار گرفت و در اثر آن حملات، شماری از شهروندان وابسته به این اقلیت‌های قومی و دینی، از جمله  زنان و کودکان و سالمندان، کشته و زخمی شدند. این حوادث نیز آنان را بیشتر نگران ساخت و به فکر گریز از افغانستان افتادند و شماری نیز اقدام به گریز و مهاجرت کردند.

در حال حاضر نیز این اقلیت‌های دینی از مشکلاتی که سد راه زندگی‌شان در افغانستان شده است، شکایت دارند و از پیروان ادیان دیگر در کشورشان خواسته‌اند که به آنان به چشم بیگانه ننگرند و املاک و اموال‌شان را غصب نکنند و به دین و آیین‌شان احترام بگذارند.

آنان از حکومت افغانستان می‌خواهند که برای رفع مشکلات‌شان توجه جدی کند و نگذارد که رفتار تبعیض‌آمیز نسبت به آنان ادامه یابد و زورمندان املاک و اموال‌شان را غصب کنند و به فروش برسانند، یا گروه‌های تروریستی زندگی‌شان را با خطر مواجه سازند.

نرندرا سینگ خالصه، نماینده سیک‌های کشور، چندی پیش در گفت‌وگو با ایندپندنت فارسی از بی‌توجهی دولت به مشکلات آنان انتقاد کرد و گفت که بارها مشکلات‌ها خود را و به ویژه روند غصب املاک‌شان در سراسر افغانستان را که از سوی زورمندان محلی و حتی شماری از افراد وابسته به حکومت در جریان است، با دولت در میان گذاشته‌اند، اما هیچ توجه جدی و عملی در آن زمینه صورت نگرفته است.

او تاکید ورزید که اگر این روند ادامه داشته باشد و به هندوها و سیک‌های افغانستان توجه نشود و آنان نیز مانند سایر شهروندان افغان از حقوق و امتیازات شهروندی خود بهره‌مند نباشند، بدون شک افغانستان را ترک خواهند کرد.

حال باید دید که با این دستورات رئیس جمهوری افغانستان، تا چه اندازه مشکلات سیک‌ها و هندوهای این کشور برطرف خواهد شد و آیا آنان خواهند توانست مانند سایر شهروندان افغان از حقوق و امتیازات شهروندی خود در کشور بهره‌مند شوند، یا باز هم خود را در معرض خطر و تبعیض خواهند دید و مجبور به مهاجرت و پناهندگی به کشورهای دیگر خواهند شد. 

بیشتر از جهان