بلینکن: نمی‌دانیم ایران می‌خواهد تعهدات هسته‌ای خود را از سر بگیرد یا نه

«برجام تمام راه‌ها برای دستیابی کوتاه‌مدت ایران به سلاح هسته‌ای را بسته بود»

وزیر خارجه ایالات متحده می‌گوید کشورش هنوز مطمئن نیست که آیا جمهوری اسلامی در بازگشت به تعهدات هسته‌ای خود بر اساس معاهده برجام جدی است یا خیر.

آنتونی بلینکن که برای دیدار با سران اسرائیل، دولت خودگردان فلسطینی، مصر و اردن، به خاورمیانه سفر کرده است، روز سه‌شنبه در یک نشست خبری در سفارت آمریکا در اورشلیم شرکت کرد.

او گفت: «آمریکا و اسرائیل بر این عقیده که ایران هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد، کاملا اشتراک‌نظر دارند... ممکن است گاهی بر سر بهترین راه رسیدن به این هدف اختلاف داشته باشیم اما در طول تمام مذاکرات غیرمستقیم با ایران، با اسرائیل و دیگر متحدانمان مشورت کرده‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بلینکن افزود: «برجام دستاورد مهمی داشت؛ این که تمام راه‌ها برای دستیابی کوتاه مدت ایران به سلاح هسته‌ای را بسته بود... اما از زمان خروج آمریکا از برجام، ایران به فعالیت هسته‌ای خود شدت بخشید و در حال حاضر بسیار سریعتر می‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد.»

وزیر خارجه آمریکا گفت که اگر برجام هرچه زودتر احیا نشود، ایران به افزایش شمار سانتریفیوژها و انباشت مواد هسته‌ای ادامه خواهد داد.

آنتونی بلینکن تاکید کرد که نخستین قدم این است که معاهده برجام دوباره برقرار شود و پایه‌ای برای جلوگیری از سایر فعالیت‌های مخرب جمهوری اسلامی در منطقه و جهان باشد.

او افزود: «اما آنچه هنوز برای ما روشن نیست این است که آیا ایران قصد و توان بازگشت به تعهدات هسته‌ای خود را دارد یا خیر؟»