بلینکن: واشنگتن درباره بازگشت به برجام به مشورت با اسرائیل ادامه خواهد داد

بنیامین نتانیاهو تاکید کرد «اسرائیل همواره حق دفاع از خود را در مقابل هرگونه تهدید اتمی ایران محفوظ می‌داند»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، روز سه‌شنبه در سفر به اورشلیم (بیت‌المقدس) و در دیدار با نخست‌وزیر اسرائیل، وعده داد که مشورت نزدیک واشنگتن با اسرائیل درباره هرگونه بازگشت بالقوه آمریکا به برجام، ادامه داشته باشد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پس از دیدار با بلینکن ابراز امیدواری کرد که واشنگتن دوباره به توافق اتمی با جمهوری اسلامی ایران وارد نشود. او تاکید کرد که هر اتفاقی بیفتد، «اسرائیل همواره حق دفاع از خود در مقابل هرگونه تهدید اتمی ایران را محفوظ می‌داند.»

مذاکرات غیرمستقیم تهران و واشنگتن، از چند هفته پیش در وین در جریان بوده است.

بلینکن که برای تقویت آتش‌بس میان اسرائیل و حماس، گروه اسلامگرا و تحت حمایت تهران در نوار غزه، به منطقه رفته، گفته است که آمریکا به تحکیم «مناسبات دیرپا» با اسرائیل ادامه خواهد داد. او به خبرنگاران گفت که این همکاری، «مشاوره نزدیک با اسرائیل درباره مذاکرات جاری در وین درباره بازگشت احتمالی به برجام» را نیز شامل می‌شود.

اسرائیل، ایران مجهز به سلاح اتمی را تهدیدی علیه موجودیت خود تلقی می‌کند.

آنتونی بلینکن که در پنجمین روز از شروع آتش‌بس میان اسرائیل و حماس به خاورمیانه سفر کرده است، در اورشلیم گفت که واشنگتن در چارچوب تلاش برای تقویت صلح میان اسرائیل و این گروه اسلامگرا در نوار غزه، در بازسازی غزه مشارکت می‌کند.

بلینکن تصریح کرد که واشنگتن حتما اطمینان حاصل خواهد کرد که کمک‌های انسان‌دوستانه آمریکا به سود حماس تمام نشود. خبرگزاری رویترز می‌گوید با توجه به نفوذ بالای حماس در غزه، چنین کاری دشوار به نظر می‌رسد. حماس در فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده آمریکا قرار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتانیاهو در حالی که کنار وزیر خارجه آمریکا ایستاده بود، در گفت‌وگو با خبرنگاران تهدید کرد که اگر حماس راکت‌پرانی را از سر گیرد، «پاسخی سهمگین» در انتظارش خواهد بود.

آتش‌بس میان دو طرف با میانجیگری مصر و هماهنگی ایالات متحده، از روز جمعه و پس از ۱۱ روز درگیری میان شبه‌نظامیان فلسطینی و ارتش اسرائیل، آغاز شده است.

بلینکن گفت:‌ «می‌دانیم که برای جلوگیری از بازگشت به خشونت باید از فضای فعلی برای رسیدگی به مسائل و چالش‌های موجود استفاد‌ه کنیم.» او گفت که این امر با رسیدگی به وضعیت انسانی و بازسازی غزه آغاز می‌شود.

وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت که این کشور ضمن در نظر گرفتن سهم چشمگیری که بعدا اعلام خواهد شد، حمایت بین‌المللی را نیز بسیج خواهد کرد.

آنتونی بلینکن، بعدازظهر سه‌شنبه در کرانه باختری با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، دیدار کرد و گفت که دولت جو بایدن از کنگره خواهد خواست تا بودجه ۷۵ میلیون دلاری کمک به فلسطینی‌ها را تایید کند و واشنگتن در پیشبرد این کار کنسولگری آمریکا را در شرق بیت‌المقدس بازگشایی خواهد کرد. 
وزیر خارجه آمریکا همچنین از تخصیص بودجه پنج‌ونیم میلیون دلاری فوری کمک به غزه خبر داد و گفت که واشنگتن ۳۲ میلیون دلار نیز به صندوق آژانس امدادرسانی برای آوارگان فلسطینی سازمان ملل، اهدا خواهد کرد.

 او قرار است تا روز پنجشنبه در خاورمیانه بماند و از کشورهای اردن و مصر نیز دیدار کند.