ترامپ می‌گوید «تقریبا شک ندارد» که کرونا از آزمایشگاه ووهان آمده است

روزنامه وال‌استریت ژورنال بر اساس مدارکی از سازمان‌های اطلاعاتی گفته بود که ویروس کرونا تصادفا از آزمایشگاه چینی به بیرون درز کرده است

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا-ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP

بعد از انتشار گزارشی که ادعا می‌کند سه پژوهشگر موسسه ویروس‌شناسی ووهان در چین در نوامبر ۲۰۱۹ چنان مریض بودند که در بیمارستان بستری شدند، دونالد ترامپ گفت «تقریبا شک ندارد» که کووید-۱۹ از آزمایشگاهی در ووهان بیرون آمده است.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در گفت‌وگو با دن بانجینو، در برنامه رادیویی «فاکس نیشن» روز دوشنبه، ۲۴ مه، گفت که وقتی درباره منشا ویروس کرونای همه‌گیر صحبت می‌کنیم که در سراسر جهان حدود ۳.۴ میلیون نفر را کشته است، به استفاده از کلمه «احتمالی»، هیچ نیازی نیست.

به گزارش واشنگتن اگزماینر، آقای ترامپ گفت: «شما گفتید احتمالا از آزمایشگاه آمده باشد، ولی صادقانه بگویم، به نظرم می‌توانید واژه «احتمالا» را از جمله تان حذف کنید.» 

او گفت: «به نظرم این ویروس بدون واژه «احتمالا»، از آزمایشگاه آمده است... تقریبا شکی ندارم. یعنی تقریبا اصلا شک ندارم که از آزمایشگاه آمده است.»

آقای ترامپ این مطالب را در پاسخ به اشاره مجری به گزارش وال استریت ژورنال بیان کرد، که بر اساس مدارکی از سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده گزارش کرده بود ویروس کرونا تصادفا از آزمایشگاه چینی به بیرون درز کرده و باعث بالا گرفتن دوباره مناظرات درباره منشا ویروس شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت ترامپ و جمهوری‌خواهان، در تمام مدت همه‌گیری این بیماری، نظریه درز کردن ویروس از موسسه ویروس‌شناسی ووهان را تکرار کرده‌اند.

ایالات متحده آمریکا در ۱۵ ژانویه، پنج روز قبل از اتمام ریاست‌جمهوری آقای ترامپ، «گزارشی از وقایع» را منتشر کرد که می‌گفت چندین پژوهشگر از موسسه ویروس‌شناسی ووهان در پاییز ۲۰۱۹ با بروز علايم کووید-۱۹ و سرماخوردگی فصلی، بیمار شدند؛ قبل از آن که اولین مورد شناسایی شده این بیماری گزارش شود.

آقای ترامپ سال گذشته ادعا کرد مدارکی دیده که نشان می‌دهد ویروس کرونا از آزمایشگاهی پزشکی در ووهان نشات گرفته است ولی در این باره هیچ جزئیاتی ارائه نکرد.

چین به کرات ادعای نشت ویروس را رد کرده است. ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور، روز دوشنبه گفت گزارشی که ادعا می‌کند سه نفر از موسسه ویروس‌شناسی ووهان مریض شدند، «کاملا نادرست» است. او گفت: «هدف واقعی ایالات متحده هیزم ریختن در آتش «نظریه نشت آزمایشگاهی» است. آیا واقعا به ردیابی منشا ویروس اهمیت می‌دهد یا فقط می‌خواهد حواس‌ها را پرت کند؟»

ایالات‌متحده و بریتانیا  تحقیقات شفاف درباره منشا بیماری عالم‌گیر جاری را خواستار شده‌اند. سخنگوی بوریس جانسون در واکنش به گزارش وال استریت ژورنال گفت که تحقیقات سازمان جهانی بهداشت درباره منشا سارس-کووی-۲ ، باید «مستحکم، شفاف و مستقل» باشد.

© The Independent