نشت آزمایشگاهی ویروس کرونا از ووهان؛ سه مورد بستری قبل از اعلام همه‌گیری

دولت ترامپ و جمهوری‌خواهان همواره نظریه «نشت از آزمایشگاه» را درباره فرار این ویروس از موسسه ویروس‌شناسی ووهان در چین مطرح کرده‌اند

متخصصان می‌گویند نوامبر ۲۰۱۹ زمان شروع شیوع این ویروس در بین ساکنان ووهان بود، گرچه دولت چین می‌گوید نخستین مورد ابتلا در تاریخ ۸ دسامبر ۲۰۱۹ ثبت شده است-AFP

گزارشی می‌گوید سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده دریافتند سه محققی که در آزمایشگاه ووهان کار می‌کردند پیش از شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا آنقدر بیمار بودند که در بیمارستان بستری شدند.

در تمام مدت شیوع این بیماری عالم‌گیر، دولت ترامپ و جمهوری‌خواهان همواره نظریه «نشت از آزمایشگاه» را درباره فرار این ویروس از موسسه ویروس‌شناسی ووهان در چین مطرح کرده‌اند.

به گزارش وال استریت ژورنال مقام‌های فعلی و پیشین کشور نظرهای متفاوتی درباره مدارک موجود از بیماری آن محققان آزمایشگاه در نوامبر ۲۰۱۹ داشته‌اند.

یکی از مقام‌ها گفت این اطلاعات از طرف یکی از شرکای اطلاعاتی بین‌المللی ایالات متحده به دست آمده و نیاز به تحقیق‌های بیشتری دارد.

اما شخص دیگری به این روزنامه گفت اطلاعات موجود قویتر از این حرف‌ها است.

این منبع آگاه گفت: «اطلاعاتی که ما از منابع متعدد دریافت کرده بودیم از کیفیت و دقت بسیار بالایی برخوردار بوده‌اند. تنها چیزی که به ما نمی‌گویند این است که آن افراد دقیقا چگونه بیمار شدند.»

متخصصان می‌گویند نوامبر ۲۰۱۹ تقریبا زمان شروع شیوع این ویروس در بین ساکنان ووهان بود، گرچه دولت چین می‌گوید نخستین مورد تاییدشده ابتلا در تاریخ ۸ دسامبر ۲۰۱۹ ثبت شده است.

موسسه ووهان که به میزانی چشمگیر روی ویروس‌های کرونا که از خفاش می‌آیند تحقیق می‌کند، بعد از وقوع این بیماری عالم‌گیر اطلاعات، مدارک آزمایشگاه یا تمهیدات ایمنی خود را علنی نکرده است.

دولت چین به شدت این نظریه را رد کرده که ویروس کرونا از یکی از آزمایشگاه‌های این کشور فرار کرده و حتی ادعا می‌کند از آزمایشگاهی متعلق به ایالات متحده آمده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن گفت دولت او کاملا از تحقیق‌های سازمان بهداشت جهانی درباره نحوه شیوع این ویروس پشتیبانی می‌کند، ویروسی که تاکنون تنها در ایالات متحده بیش از ۵۸۹ هزار نفر را کشته است.

این گزارش بعد از آن منتشر شد که دکتر فائوچی گفت «قانع نشده» که کووید-۱۹ به طور طبیعی تکامل یافته و خواستار تحقیق‌های کاملی در این زمینه شد.

کیتی سندرز از پولتیفکت در مراسم «واقعیات ایالات متحده آمریکا: جشنواره راستی‌آزمایی» از دکتر فائوچی پرسید: «مطمئن است که این ویروس به طور طبیعی تکامل یافته است.»

او پاسخ داد: «نه در واقع. من در این باره قانع نشده‌ام، به نظرم باید بیشتر درباره آنچه در چین اتفاق افتاده تحقیق کنیم تا زمانی که به بهترین نحو ممکن بتوانیم تشخیص دهیم واقعا چه اتفاقی رخ داده است.»

دکتر فائوچی که دبیر موسسه ملی حساسیت و بیماری‌های مسری است، این اظهارات را پیشتر در ماه جاری میلادی (ماه مه) نیز مطرح کرده بود ولی به طور عمده در آن زمان گزارش نشدند.

او افزود: «البته افرادی که در این زمینه تحقیق کرده‌اند، می‌گویند ویروس احتمالا از یک طویله حیوانات آمده و بعد انسان‌ها را مبتلا کرده، ولی خب دلیل دیگری هم می‌تواند داشته باشد و ما باید آن را پیدا کنیم. به همین دلیل است که می‌گویم کاملا طرفدار هر تحقیقی هستم که به یافتن پاسخی برای منشا این ویروس می‌پردازد.»

دولت بایدن از اظهارنظر درباره این گزارش خودداری کرده است ولی گفته هرگونه نظریه معتبری باید مورد تحقیق قرار بگیرد.

سخنگوی شورای امنیت ملی به ایندیپندنت گفت: «ما هنوز سوالاتی جدی درباره روزهای آغازین شیوع عالم‌گیر کووید-۱۹، از جمله منشا آن در جمهوری خلق چین، داریم. جهان باید بفهمد این بیماری عالم‌گیر چگونه شروع شده تا بتوانیم دولت‌ها، شهروندان و موسسات بهداشت عمومی خود را برای بحران‌های بهداشتی در آینده بهتر آماده کنیم.»

او ادامه داد: «به همین دلیل است که ما از تلاش‌های سازمان بهداشت جهانی و کشورهای عضو آن حمایت می‌کنیم تا ارزیابی‌هایی علمی‌ای از طرف کارشناسان درباره منشا این بیماری عالم‌گیر انجام شود که از هرگونه مداخله و سیاست‌زدگی به دور باشد. ما هیچ اظهارات زودهنگامی نخواهیم کرد که بر مطالعه سازمان بهداشت جهانی درباره منشا ویروس سارس-کوو-۲ اثر بگذارد ولی همواره آشکارا گفته‌ایم که نظریه‌های منطقی و از نظر فنی معتبر باید کاملا مورد ارزیابی متخصصان بین‌المللی قرار بگیرند.»

© The Independent

بیشتر از جهان